Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© batman2000 dreamstime.com Elektronikproduktion | 28 augusti 2019

Tufft andra kvartal för Alelion

Batteritillverkaren hänvisar tapp i försäljning och orderingång till att de stora trucktillverkarna tar saker i egna händer.

Det blev ett tufft andra kvartal för den västkustbaserade batteritillverkaren Alelion, visar företagets färska delårsrapport. Minus i försäljningen (39 procent), och minus i orderingången (58 procent). Orsaken: ökande konkurrens i trucksegmentet, framgår det i ett uttalande från vd:n Daniel Troedsson. Enligt Troedsson är den ökande konkurrensen en följd av att de stora trucktillverkarna i allt större utsträckning börjat producera litiumjonbatterier i egen regi. Men affärslogiken har inte saknats, anser han. – I takt med att de stora tillverkarna ökat sina volymer inom de enklare batterisegmenten har de affärsmässiga kalkylerna för att själva ta över produktionen blivit allt mer attraktiva. Detta är också precis vad som skett när det gäller tidigare stora kunder som Toyota Material Handling och Jungheinrich. Som stora aktörer har dessa tillverkare också haft helt andra möjligheter att motverka kostnadsinflation och pressa priserna i leverantörsledet vilket ytterligare försämrat vår konkurrenskraft, säger Troedsson i ett pressmeddelande. Troedsson vill understryka att man inte suttit på händerna medan det här har skett. – Marknadsmässigt satsar vi framför allt på två områden: mer tekniskt avancerade högspänningsbatterier för specialfordon och litiumjonbatterier till truckar och som säljs genom distributörer och servicepartners. Skälen till att man satsar på just dessa områden är flera, där en stor vikt läggs på hållbarhet och miljö. – Det senaste årens förändringar inom truckbranschen har förstås satt press på bolaget och det syns i siffrorna. Samtidigt har klimatproblematiken lett till ett ökat intresse för den batteriteknologi som vi erbjuder och Alelion är och förblir en av de verkliga pionjärerna inom elektrifiering och som nu blir allt mer central när allt fler segment skall elektrifieras, säger Troedsson.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-11-12 07:31 V14.7.10-1