Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Hanza Elektronikproduktion | 07 oktober 2019

Hanza: ”Vi kan göra förvärv, men det är inte vårt fokus”

Efter Nasdaq-noteringen och två förvärv summerar kontraktstillverkaren Hanza det pågående året och blickar framåt.

Så här långt har Hanza bland annat noterats på Nasdaqs huvudlista och genomfört två företagsförvärv i form av det finska specialistföretaget inom skärande bearbetning, Toolfac, och den tyska tillverkningskoncernen Ritter. Dessa tillsammans med fabriker i Finland, Tyskland och Tjeckien. Hanzas vd Erik Stenfors kommenterade förvärvsstrategin under en träff med investerare i tisdags, enligt ett utdrag på Shareville från Finwire. – Vi köper inte bolag för att växa, utan för att bli bättre. Ritter är ett fantastiskt bolag som kom in i vår expansionsfas och gjorde att vi kunde lyfta våra finansiella mål och precis som det finska bolaget något vi tittat på under en längre tid, sade Erik Stenfors. I ett pressmeddelande i början på veckan berättade Hanza att omsättningen ökar genom dessa, och minskar genom att man under 2018 har valt att säga upp ett avtal med en ”större, icke-strategisk kund, samt en pågående kundväxling i Kluster Baltikum”. Sammantaget: en positiv påverkan på årsomsättningen med cirka 430 miljoner kronor, med full effekt från och med kvartal fyra i år. Stenfors fick därefter en fråga om det är aktuellt med fler förvärv. – Vi kan göra förvärv, men det är inte vårt fokus. Vårt fokus ligger nu på att trimma våra kluster, sade Stenfors. I pressmeddelandet gav Hanza en uppdatering om koncernens fem tillverkningskluster: Sverige, Finland, Baltikum, Centraleuropa och Kina. Här har man inlett förvärvskopplade och marknadsmässiga effektiviseringsprojekt, samordningsprojekt och kundanpassningar som resulterat i följande: Enheten i Tammerfors har flyttats och integrerats med koncernens övriga verksamhet under sommaren år 2019. Enheten i Kunovice samordnas organisatoriskt med den förvärvade enheten i Zabreh. I Kina anpassas verksamheten på grund av ett breddat kundbehov i och med expansionen till Tyskland. Och i Baltikum pågår ett större effektiviserings- och kundväxlingsprogram. Beträffande Tyskland fanns Willibald Berger, Hanzas chef i landet, med under träffen för att kommentera den inhemska industrin. – Vi läser mycket om att mycket är på nedgång i Tyskland och att vi är nära recession, men det är i medierna. Faktum är att Tyskland är väldigt starka inom bilindustrin där Tysklands nuvarande utmaning påverkas av förändringen mot elbilar tillsammans med brexit och handelskriget, sade Berger. Enligt Finwire berättade Stenfors att man undvikit bilindustrin för att ha en ”så bred kundbas som möjligt för att undvika risker i konjukturer”. Samtidigt poängterade vd:n att avmattningen under andra kvartalet inte ska tolkas som början på en lågkonjuktur. – Vi tror mer på att det handlar om lagerjusteringar, inte ett tecken på konjunkturnedgång. Tittar vi på vår kundportfölj ser vi inga konjunktursignaler, sade Stenfors.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-11-11 16:34 V14.7.10-2