Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Universal Robots Elektronikproduktion | 16 oktober 2019

Universal Robots framgångsrecept stavas specalisering

Vilket företag kan kreddas för att både ha skapat och erövrat marknaden för kollaborativa robotar? Om analytikerna får säga sitt är det ett danskt robotikföretag som kommer på tal: Universal Robots.

Universal Robots har måhända inte introducerat kollaborativa robotar (cobots) till marknaden, men den stora mängd enheter som i dag är i bruk världen över kan i mångt och mycket tillskrivas det danska robotikföretaget. Och vad som ligger till grund för det är att man har hittat ett sätt att göra dem till ekonomiskt livskraftiga och flexibla lösningar. Jämför man Universal Robots robotarm med de större, tyngre och statiska motsvarigheterna från bland andra ABB, KUKA och Yaskawa, har det danska företaget fokuserat på en specifik punkt: nätthet. En kontrast som visar sig när man ställer UR:s senaste och tyngsta robotarm – som har en lastkapacitet på 16 kg – mot en jämförbar industriprodukt vars kroppsvikt ligger på 380 kg. Universal Robots lösning väger blott 33 kg. Bolaget har uppenbarligen kunnat erbjuda en automationslösning som är mer hanterbar för företag i bemärkelserna användbarhet och fotavtryck. Detta visar sig även i företagets vidhållna marknadsandelar. Evertiq kontaktade därför Universal Robots president Jürgen von Hollen för att få svar på hur ett till synes litet danskt startup-företag har lyckats med bedriften att inte bara skapa och dominera en helt ny marknad, utan också att expandera på den. Trots att man har varit verksamma i 14 år och har haft produkter ute på marknaden under flera års tid, återkommer vi ofta under vårt samtal till det faktum att företaget i grunden inte har förändrats sedan begynnelsen. Sättet man ter sig i form av hur man navigerar och sätter marknaden i rörelse minner mycket om den agila karaktären hos ett startup-företag. – Jag tror att det är en av anledningarna till varför vi befinner oss i den position vi är i idag. Detta och att vi fokuserar på det vi är bra på, vilket är vår robotarm, och inte svävar ut i flera andra områden. Företag har velat skräddarsy robotarmen genom åren, men där har vi varit konsekventa och vägrat. Och under våra 14 år har vi heller inte gjort några vidare förändringar av produkten från dess ursprungliga form över huvud taget, säger Jürgen von Hollen till Evertiq. Baserat på vetskapen om sina egna begränsningar, och att utvecklande av egna tilläggsprodukter skulle kräva en helt annan affärsmodell, lät man i stället användarna bygga vidare på lösningen. – Därför tog vi beslutet att fokusera enbart på robotarmen. Och vi kommer inte att göra något annat än det. Bara hårdvaran i sig är en tuff utmaning, säger Jürgen von Hollen. Så, i stället för att vara en leverantör av automationslösningar som producerar precis allt, fortsätter Universal Robots att fokusera på sin robotarm. Resten är upp till andra företag i sina respektive expertisområden. – Det här är en avsevärt mycket starkare affärsmodell än jämfört med att driva ett företag som kontrollerar rubbet. Nu har vi i stället företag med lösningar som är baserade på vår arm, där man lagt till en kamera, en gripklo eller vad man nu kan tänkas önska. Och det är något vi inte bara tillåter – det är något som vi uppmuntrar, säger Jürgen von Hollen. Enligt von Hollen har Universal Robots sedan två år tillbaka gått från att vara ett företag som ”uppfann en uppfinning”, till en processmöjliggörare, till att i dag utgå från ett ramverk inom applikationshantering via ett öppet ekosystem – som i skrivande stund har 400 utvecklare – där vem som helst delta och bygga vidare på företagets robotarm. Men för att det danska robotikföretagets arm ska ha nått den nivå av succé som kollaborativ robot behöver den naturligtvis bocka av en rad punkter: lättviktighet, pålitlighet, kostnadseffektivitet, en rimlig livslängd och – framför allt – att den är enkel att använda. För skulle programmeringsdelen blir allt för komplex, försvinner attraktionsvärdet i sammanhanget helt och hållet. Summerat: Universal Robots beslut att specialisera sig på ett specifikt område, i stället för att bedriva en verksamhet som en form av mångsysslare, är hemligheten bakom företagets framgångar. Och på den vägen har man placerat sig längst fram i täten med 37’000 sålda robotar världen över. Närmast bakom sig har företaget taiwanesiska Techman med 10’000 sålda, och koreanska Doosan med 2’000 enheter. – Orsaken till varför vi är där vi befinner oss har inte bara att göra med siffrorna, utan för att vi – genom vår robotarm – tar människor tillbaka in i produktionen. Där har andra automationslösningar lyckats med den raka motsatsen. Produkterna vi tillhandahåller är inte tänkta att ersätta mänsklig arbetskraft, utan gör att företag både kan behålla produktionen och återta den, avslutar Jürgen von Hollen. Översättning: Patrik Blomqvist
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-11-11 16:34 V14.7.10-2