Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Havila Kystrutens
Elektronikproduktion |

Powercell tecknar kontrakt med norskt rederi

Avser utveckling av design och tekniska specifikationer för ett bränslecellsbaserat nollemissionssystem.

Sjöfartsorganisationen IMO har enligt ett pressmeddeland satt målet att minska utsläppen av koldioxid från sjöfarten med 50 procent till 2050. Powercells kontrakt sträcker sig över ett år och syftar till att ta fram designen och de tekniska specifikationerna för ett system som är fullt klassningsbart i enlighet IMO:s säkerhetsbestämmelser. Systemet som Powercell ska utveckla utgår från ett antal bränslecellssystem bestående av moduler om vardera 200 kilowatt som specialanpassats för marint bruk. Därefter kan det enligt pressmeddelandet komma att användas i ett fartyg som skall trafikera rederiet Havila Kystrutens nya sträcka mellan Bergen och Kirkenes. – Det här innebär att PowerCell nu är med om att utveckla designen och de tekniska specifikationerna för världens hittills mest kraftfulla marina bränslecellssystem, säger Per Wassén, vd för PowerCell i pressmeddelandet. Havila Kystruten har kontrakterats för att bygga fyra nya fartyg som skall utrustas med nollemissionslösningar. Det första ska tas i drift 2021.

Annons
Visa fler nyheter
2024-04-26 09:38 V22.4.33-2
Annons
Annons