Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Mia Marie Johansson / Dennis Dahlgren (montage) Mönsterkort | 29 november 2019

Cogra Pro stärker upp i produktion och maskinpark

Mönsterkortstillverkaren i Älvängen presenterar nytt ledarskap på golvet och utrustning för ökad effektivisering.

När vi besökte Cogra Pro i september förra året för en djupdykning i företagets LEAN-satsning var Victor Larsson hyfsat ny hos den västkustbaserade mönsterkortstillverkaren. Den dåvarande underhållsteknikern hade vid det tillfället hunnit med en dryg månad, efter att innan det varit inhyrd på konsultbasis. Nu, lite mer än ett år senare, har han klivit upp till posten som fastanställd produktionschef. En roll där han agerar en form av allseende öga i mönsterkortarens operativa verksamhet. – Det innebär allt ifrån felsökning, till personalbyten, effektivisering och att ha koll på att maskinparken servas och fungerar på bästa sätt. Lite allt-i-allo, kan man säga, säger Victor Larsson till Evertiq. – Victor har jobbat med service och underhåll inom processindustri och är därmed väl insatt i kemikaliehantering och riskbedömningar. Genom detta har han samlat på sig mycket viktiga bitar som är viktiga för produktion av mönsterkort och för sin ledande roll, säger Cogra Pro:s vd Mikael Kwarnmark. Beträffande maskinparken har det skett investeringar, som i dagsläget står ouppackade i väntan på att Victor och hans kollegor sätter i gång med installationsfasen. – Vi har införskaffat bättre reningsverk, multilayer-press och framkallare för lödmask till linan, säger Victor. Enligt den nyblivna produktionschefen finns det möjlighet att öka produktionsnivån något, samtidigt som man spår ett bättre flyt inom anläggningen. – Nu när vi har dubbla maskiner gör att vi kan putta in fler mönsterkort och samtidigt effektivisera. Det gäller även investeringen av vakuumpressen, med vilken vi även kan minimisera risken för produktionsfel. Fastanställningen av Victor innebär att Cogra Pro dels stärker upp på insidan och på samma gång utökar sin räckvidd. Detta gör att vd:n Mikael Kwarnmark, som tidigare varit involverad i produktionen, nu kan lägga extra energi på företagets ansikte utåt. Dels genom marknad och försäljning, och dels genom teknisk kundsupport. – Den senaste tiden har jag varit sysselsatt med att bygga upp vår webbshop som kan hantera mer komplexa kort, hemsida och hur vi syns i sökmotorer. Och i takt med att vi kör mer komplexa produkter så som multilayer-kort förs det diskussioner med kunder, med exempelvis impedansanpassning som beröringspunkt, säger Mikael Kwarnmark. Utan att kunna gå in på närmare detaljer berättar vd:n att företagets externa satsningar hittills har genererat mer aktivitet i grannlandet i väst, Norge. Detta – tillsammans med den kommande lanseringen av webbshopen - ser man fram emot det kommande året. – Det kommer bli ett spännande sådant, avslutar Mikael Kwarnmark.
Visa fler nyheter
2019-12-03 22:29 V14.8.2-2