Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Content Avenue
Teknik |

"Brist på riktlinjer ökar riskerna med laddstationer"

I takt med att det installeras laddplatser i byggnader saknas klara riktlinjer för hur det ska göras. Det menar Jan Fägnell, brandkonsult på PE Brand & Skydd.

Brandkonsulten Jan Fägnell har arbetat i över 20 år med att brandsäkra byggnader. Men de senare åren har en ny typ av frågor hamnat på bordet: laddning av batterier, oftast litiumjonbatterier, i exempelvis bilar, elcyklar och sparkcyklar. Eller UPS:er för lagring av el. – Det kan handla om en fastighetsägare som får en förfrågan från en hyresgäst om att etablera en datahall, telefonväxel, UPS-enhet eller rena laddplatser i lokalen, säger Jan Fägnell, i ett pressmeddelande. Ibland finns vetskapen hos uthyraren att litiumjonbatterier kan vara farliga. Då vänder hen sig till Jan och hans kollegor. – Tyvärr finns inga officiella riktlinjer, utan vi är tvungna att göra så kallade ingenjörsmässiga bedömningar utifrån fastighetens förutsättningar, säger Jan. Storstockholms brandförsvars rekommendationer anses av Jan vara en av få handfasta tips för hur man ska tänka vid placering av laddstationer. – Vi vet att elbilar som brinner är oerhört svåra att släcka och att giftiga gaser och giftigt släckvatten uppstår i samband med släckningen. Därför ska man helst placera laddstationer utomhus, långt från husfasader och ventilationsöppningar, säger Jan. Finns laddstationerna i garage ska det enligt Jan vara nära till utgångarna där räddningstjänsten kommer åt att antingen släcka eller flytta ut ett fordon som brinner. Detta gäller även batterirummen, som enligt pressutskicket i regel göms långt nere i källaren. Man uppger att det även kommer fler förfrågningar om laddrum för elcyklar, elmopeder och elsparkcyklar ofta i källarlokaler till hyreshus eller kontorsfastigheter. – Det här är något som fastighetsägare vill uppmuntra eftersom det är bra både för hälsan och klimatet. Men detta är inget vi rekommenderar, säger Jan. När laddstationer eller UPS:er installeras förses dessa lokaler ibland med ett vattenbaserat sprinklersystem, men det är en falsk trygghet, menar Jan Fägnell. – Vatten fungerar inte för att släcka eld i litiumjonbatterier. Men det finns ett nytt ämne som heter AVD, som är speciellt framtaget för att släcka bränder i litiumjonbatterier. Det är intressant och vi tittar på det, och håller på med en utvärdering, säger Jan. Nationella riktlinjer är något som Jan Fägnell efterlyser. – Då hade vi vetat hur vi skulle förhålla oss, men det skulle inte förvåna mig om MSB kommer att ta fram något, för räddningstjänsterna ute i landet börjar bli rädda, avslutar Jan.

Annons
Visa fler nyheter
2024-03-15 14:25 V22.4.5-1