Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© BEPE Elektronik Elektronikproduktion | 12 december 2019

BEPE: ”Kraften i människan kan ha en rejäl utväxling”

Hos BEPE Elektronik handlar det inte enbart om hårda mönsterkort – även mjuka ting har en given plats hos det Alingsås-baserade företaget, berättar vd:n och marknadschefen Peder Thiel.

Sedan BEPE Elektronik bosatte sig i sin nya fabrik för snart två år sedan känns det som att företaget i Alingsås har kommit på banan. 960 kvadratmeter blev till 1’490. Och som följd knöts två tidigare separerade avdelningar ihop. – Det var mycket spring fram och tillbaka förut. Lite av ett vi-och-dem-tänk också, säger Peder Thiel, BEPE Elektroniks vd och marknadschef, från andra sidan tråden till Evertiq. Nu har man helt andra förutsättningar. Både kommunikativa och logistiska, men också kapacitetsmässiga. – Just beträffande kapacitetsökningen var effekten inte som vi hade trott innan, säger Peder och berättar att man nu matar ut korten snabbare från ytmonteringen, till hålmonteringen och vidare till eftermontage. – De interna ledtiderna är kortade med över tio procent. I vissa fall ännu mer, säger Peder. Företaget befinner sig i dag i vad man kan kalla för en normalkonjunktur där takten varken är hög eller låg. – Kombinerat med att komponentbristen från i fjol är borta tycker jag att det har satt sig på en nivå som känns vettigare, säger Peder. Med en uppiffad verksamhet – som inkluderar förhöjd kapacitet, ökad effektivitet och bättre flöde – och ett vettigt tempo har man kunnat fokusera på andra, interna saker i dag. Något som man slår sig på bröstet för. Enligt Peder ”krigar man” mer med andra typer av förbättringar i dag. Kommunikativa sådana. Och begreppet ”mjuka värden” är något som återkommer ofta under vår konversation. – Jag kan förvänta mig att alla tar ansvar, men vad är egentligen ansvar? Är det en normal prestation, eller är det något utöver det vanliga? Vad Peder är inne på är att det inte enbart handlar om att kasta ut mönsterkort i drivor och pricka leveranser för att bedriva en framgångsrik verksamhet. – Som legoleverantör har man svårt att anamma allting, och det finns saker som man inte har kontroll över och kan styra. Ena dagen kan vi köra fem kort, och andra dagen kan det röra sig om 1’000 kort. Men när allt kommer omkring är det samma människor som ska göra det här jobbet, säger Peder. För att trappa upp flexibiliteten för att i sin tur vara förberedd är det då lika viktigt att bygga upp en välmående arbetskultur. Och det krävs konstruktiva metoder för att nå dit. – Vi har arbetat ett tag med ett projekt som vi kallar för Alla Rätt. Det innebär bland annat att vi kör korta gruppövningar med attityder, prestationer och ansvar som beröringspunkter, säger Peder som i kombination med detta har introducerat en kompletterande app för anställda där man på daglig basis checkar in sin egna status. – Vi plockar russinen från LEAN och 5S, med mera, tillägger Peder. Målet med projektet Alla Rätt är att alla ska ha samma bild och dra åt samma håll. Det är då effekterna kommer i form av effektivitet och flexibilitet, enligt Peder som inom kort ska sätta sig ned med en utvärdering av projektet i fråga. – Kraften som finns i människor när poletten trillar ner och alla utbrister ”wow, vi gör så här!” kan ha en rejäl utväxling, avslutar Peder Thiel.
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2020-01-17 11:11 V15.3.0-1