Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Monash University Teknik | 13 januari 2020

Ny batteriteknik ska bräda dagens litiumjon-teknik

Australiensiska forskare uppges ha gjort framsteg som borgar för bättre kapacitet, stabilitet och prestanda.

Ett batteri som kan hålla telefonen vid liv i fem dagar i sträck – eller driva en elbil i över 100 mil utan att behöva laddas upp. Ja, det här potentialen i det senaste framsteget vid Monash-universitetet i Australien. Enligt ett pressmeddelande är forskarna vid lärosätets avdelning Mechanical and Aerospace Engineering nära en kommersiell lansering av vad man kallar för ”världens mest effektiva litiumsulfat-batteri”. Kraftkällan använder samma material som dagens litiumjon-batterier, men skiljer sig i bemärkelsen att dess sulfatkatoder har omkonfigurerats för att klara av större påfrestningar. Detta sägs i sin tur ha gett fyra gånger bättre prestanda och stabilitet än den nuvarande teknologin och ett reducerat klimatavtryck, och som hävdas kunna bräda dagens ledande aktörer på marknaden, Mainak Majumder, professor vid Monash Universitey, påstår att genombrottet i framtiden kan komma att skapa stora förändringar i tillverkningen av telefoner, bilar och teknik för solenergi. – Går tillverkningen och implementeringen av Li-S-batterierna som den ska, kommer den utgöra betydande del av litiums värdekedja i Australien, uppskattad till 213 miljarder dollar. Den kommer att revolutionera den inhemska fordonsmarknaden och bistå samtliga invånare med ett renare och mer pålitligt marknadsutbud i energisektorn, säger Mainak Majumder i pressmeddelandet. Tillverkningsprocessen uppges vara patenterad, i vilken forskarna har anlitat tyska Fraunhofer Institute for Material and Beam Technology för framtagande av cellprototyper. Och i kombination med detta vittnar man om ett intresse från europeiska och kinesiska tillverkare om att skala upp produktionen. Under det innevarande året ska lärosätet ägna sig åt vidare testning av teknologin. – Vårt forskningsteam har mottagit mer än 2,5 miljoner dollar i stöd från både privat och offentlig sektor för att genomföra tester riktade mot bilar och kraftnät, säger Majumder.
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2020-01-17 11:11 V15.3.0-2