Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© dmitry bomshtein dreamstime.com Analys | 15 januari 2020

Spelkonsoler spås skapa massiv efterfrågan på DRAM och SSD

Giganterna Sony och Microsoft laddar inför släppen av sina kommande flaggskepp – Playstation 5 och Xbox Series X – vid slutet av året. Som en följd av detta kommer grafik- och lagringssegmentet att öka kraftigt.

Samtidigt som spelkonsolerna Playstation 4 och Xbox One närmar sig ålderns höst, kommer ytterligare detaljer om Sonys och Microsofts kommande flaggskepp, Playstation 5 och Xbox Series X. Enligt en ny rapport från Trendforce är det inte särskilt stora hårdvarumässiga skillnader mellan de båda spelkonsolerna. Maskinerna i fråga är i stort sett uppbyggda likt PC-datorer och kommer stödja höga upplösningar, ’ray tracing” och vara bestyckade med grafikprocessorer från AMD. En arkitektur som uppges borga för utveckling av spel som i större utsträckning sträcker sig över flera plattformar, så kallad ”cross-plattform”. Som tidigare nämnt kommer maskinerna att vara bestyckade med minnesteknologin GDDR6. Detta för att kunna hantera grafik och bildupplösning på ett bättre sätt. Specifikt för vardera enhet uppges PS5:an ha ett GDDR-minne på 16 gigabyte, medan Xbox Series X tros erbjudas i två varianter om tolv och 16 gigabyte. Ett hopp uppåt så högt som åtta gigabyte jämfört med de föregående konsolerna. Toppen i tillverkarnas anskaffningsperiod för GDDR-minnen förväntas nås vid 2020 års mitt. För Nvidias del kommer man erbjuda sin nästa serie grafikprocessorer, som enligt Trendforce är baserad på mikroarkitekturen Ampere, under andra halvan av det innevarande året. Kort sagt kommer faktorer som dessa att trigga en ”massiv rusning” för att fylla lagren med minnen av detta slag under den senare delen av 2020. Framstegen inom grafik för spel har lett till ett ökat behov av större lagringsutrymmen. Därför har det skett ett skifte från HDD till SSD för att få bukt med kraven på utrymme – men också för att laddningstiderna ska bli snabbare. Enligt Trendforce kan spelen till maskinerna ta upp mer än 50 gigabyte. Vid en titt på PS5 och Xbox Series X har man valt att implementera en hel arkitektur från AMD, som i sin tur stödjer gränssnittet PCIe Gen 4. Ett som uppges kunna besvara detta med reducerade laddningstider på SSD-formatet med upp till fem sekunder, och i sin tur locka med en spelupplevelse som ”saknar motstycke”. Samtidigt erbjuder konsolgiganterna ett utrymmesspann som sträcker sig från 512 Gb, till en terabyte. Kort och gott spår Trendforce att spelkonsolerna blir en form av oas för efterfrågan på SSD i framtiden, och som kommer utgöra mellan tre till fem procent av den totala leveransen av formatet under året. En andel som kommer växa avsevärt även under året efter, 2021. Trendforce skriver att prognosen för bit-konsumtionen av NAND flash globalt sett kommer landa på fem procent under andra halvan av 2020. Men efterfrågan för just spelkonsoler kommer inte att materialiseras förrän efter den perioden. Således ses SSD-formatet för spelkonsoler som den huvudsakliga anledningen till att kontraktspriserna för NAND flash stiger. Trendforce skriver att kontraktspriserna för olika produkter inom området NAND flash har ökat på senare tid på grund av en mindre pressad lagerhållning, samt att den generella efterfrågan på SSD från PC-OEM:er och kunder inom datacenter-segmentet tar fart.
Annons
Annons
2020-10-28 19:24 V18.11.13-2