Annons
Annons
Annons
Annons
© Epishine Elektronikproduktion | 31 januari 2020

Linköpingsbolag skalar upp mot global erövring

Epishine levererade sin första order solceller i slutet på fjolåret. Men än är munnarna inte mättade. För målsättningen är glasklar – Linköpingsbolaget ska bli världens största tillverkare av solceller.

Med den senaste investeringssumman på 30 miljoner – från bland andra Beijer Ventures och Kinnevik-toppen Vigo Carlund – har en stor pusselbit lagts hos Epishine för att förverkliga ambitionerna. Dels ska bolaget under året växa till en stadig styrka på 30 personer. Fördelningen sker tvärs över hela organisationen, där den produktionsinriktade delen kommer inneha en skälig del av resurserna. Detta av en anledning, berättar Emma Woxlin, marknadschef på Epishine. – Vi har satsat mycket på utveckling, och nu ska produkterna ut på marknaden, säger Emma till Evertiq. Första halvan av 2020 är då Epishine påbörjar sin resa in i kommersialiseringen. Inledningsvis ska bolaget implementera sina strömförsörjande solceller – tillverkade i återvinningsbar plast – i några av de vanligast förekommande, elektroniska produkterna vi har i vardagen: brandvarnare, larmsensorer, för att nämna några av de trådlösa enheter som finns. Solcellsaktörens produktionskapacitet skulle i dag generera hundratals moduler per vecka. Men framåt sommaren – när den verkliga produktionen börjar – blir det en helt annan takt. – Vi siktar på att få upp en årlig volymkapacitet på några miljoner moduler, säger Emma Woxlin. I slutet på fjolåret inledde Epishine ett samarbete med Ynvisible – det kanadensiska bolaget som även köpte de lokala kollegorna Consensum Production, sedermera Ynvisible Production. Samarbetet innebär dels att Ynvisible blir Epishines tillverkningspartner, där rulle-till-rulle-produktionen sker i Linköping. Samtidigt slår man sina påsar ihop för att kombinera Epishines solcellsteknologi med Ynvisibles tryckta, elektroniska displayer. Det sistnämnda för volymproduktion av IoT-enheter. – Så som samarbetet ser ut i dag är att vi har våra egna maskiner i deras lokaler, och att Ynvisible [Production] utför vissa steg i produktionen, säger Emma och berättar att man på sikt vill utföra rubbet – eller åtminstone det mesta – i egen regi. – Vår plan är ett bli en producerande organisation med en egen tillverkning, men att vi anlitar Ynvisible för en viss kapacitet eller vissa steg, säger Emma. Vägen till toppen sker enligt en trappstegsmodell där Epishine successivt arbetar sig uppåt från små, till mellanstora och stora kunder. Och mycket handlar om att knyta upp sig på kontrakt som avser långa produktcykler, exempelvis fjärrkontroller, ljuskontroller och leksaker. Det är då de stora volymerna kommer på tal. – Vi ser även att fler och fler använder sig av elektroniska prisetiketter, säger Emma. (Med tanke på hur stor detalj- och dagligvaruhandeln är, kan man nog ana vilka astronomiska siffror det kan röra sig om.) Förhoppningen ligger inte enbart i att göra ett stort produktmässigt avtryck – även ett geografiskt motsvarande sådant. – Vi för samtal i dag med kunder i Asien och Nordamerika. Bland annat mycket om utvecklingssamarbeten, då framför allt i Kina, avslutar Emma Woxlin.
Visa fler nyheter
2020-06-09 11:27 V18.6.11-2