Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© MTA Elektronikproduktion | 28 februari 2020

Italiensk EMS:are bommar igen – fruktar förödande konsekvenser

Produktionsanläggningen i Codogna har hållits stängd sedan början på veckan på grund av coronaviruset. Håller detta i sig blir följderna allvarliga, menar företaget.

Enligt den senaste uppdateringen från Johns Hopkins CSSE:s kartläggning av coronavirusets utbredning har 655 fall rapporterats i Italien. Flera i norra Italien, där kommunen Codogno drygt sju mil utanför Milano är en utsatt punkt på landskartan. Här hittar man nämligen kontraktstillverkaren MTA S.p.A, en aktör med många förgreningar ut till industrin. Enligt ett pressmeddelande från företaget har fabriken i Codogno hållits stängd sedan i måndags på obestämd tid efter en överenskommelse mellan Italiens hälsominister Roberto Speranza och Lombardiets president Attilio Fontana. Detta med hänseende till just coronaviruset spridning. – Stängningen av produktionsanläggningen i Codogno, som sysselsätter omkring 600 personer, innebär en stor skada för företaget, som arbetar på uppdrag åt världens största OEM:er, skriver MTA i pressmeddelandet. MTA skriver att följderna av att inte kunna leverera sina varor kommer stoppa de tre produktionslinorna tillhörande FCA Mirafiori, FCA Cassino och FCA Melfi, samt Sevel. Från och med måndag nästa vecka, den 2 mars, kommer samtliga av FCA-gruppens fabriker i Europa, inkluderat Renaults, BMW:s och Peugeots. – Skulle fabriken fortsätta hållas stängd kommer även andra tillverkare att drabbas, så som Iveco, CNH och Same. Detta skulle skapa förödande konsekvenser för företaget och dess anställda, fortsätter MTA. MTA vädjar till myndigheter att få fortsätta bedriva verksamheten i mindre skala med tio procent utav den ordinarie arbetskraften, motsvarande 60 personer. Företaget försäkrar om att ett återtåg till fabriken skulle ske med yttersta försiktighet, då på en yta om 40’000 kvadratmeter där de anställda hälsa dagligen övervakas. – MTA har tidigare handskats med coronaviruset vid produktionsanläggningen i Shanghai, Kina, och vet därför vilka tillvägagångssätt som behöver vidtas för en säker arbetsmiljö, skriver företaget.
Annons
Annons
2020-10-28 19:24 V18.11.13-2