Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Aspocomp
Mönsterkort |

Aspocomp tillbaka på normala nivåer på alla fronter

Mönsterkortstillverkaren går – trots en ihållande problematik med leveranser kopplade till det reducerade flyget – fortsatt framåt hemma i Finland och i Kina.

Aspocomp har tidigare meddelat att dess finska fabrik i Uleåborg rullar på i ordinarie kapacitet. Och där är läget än så länge oförändrat, skriver mönsterkortstillverkaren i en uppdatering från gårdagen. – Hittills har alla våra anställda kunnat arbeta i produktionen och vi arbetar enligt de finska myndigheternas instruktioner. En mönsterkortsfabrik är en bra arbetsmiljö ur ett fysiskt perspektiv; vår personal i fabriken är utspridd och arbetar i regel inte nära andra personer, skriver bolaget. Aspocomp skrev i den föregående uppdateringen att bolagets tillverkningspartners i Kina börjat återgå till produktionskapacitet. Och läget förbättras även där, fortsätter man. – Våra partners är närmare 100 procent operativa och landet börjar återgå till det normala, skriver Aspocomp. Utmaningen i dagsläget är densamma som senast: det minskade flyget och dess påverkan på leveranserna. – Drygt hälften av den globala frakten som sker via flyg transporteras i passagerarflygplan och i dag stoppas cirka 90 procent av den trafiken. Samtidigt arbetar de kinesiska mönsterkortsfabrikerna för att ta igen den uteblivna produktionen under februari och mars. Detta har lett till en situation där listpriser för flygfrakt och ordinarie scheman inte gäller. Vi gör vårt bästa för att hantera den nya utmaningen att manuellt hitta kostnadseffektiva lösningar för våra kunder, fortsätter Aspocomp. Ytterligar ett aber är att en rad industriföretag på senare tid stängt sina anläggningar runt om i Europa. – Under den här tiden arbetar vi nära med våra kunder för att hitta flexibla lösningar för utmaningarna. Vissa företag har upplevt en ökad efterfrågan och det har skett en skifte att anskaffa mönsterkort lokalt, som traditionellt har gjorts i Kina, skriver Aspocomp. Samtidigt ser mönsterkortaren en ljusglimt lite längre fram. – Flygbolagen arbetar med att hitta lösningar som kan underlätta fraktsituationen. Ett fullt plan av typen A350 kan frakta 25 ton, medan ett tomt klarar av 38 ton. Finnair flyger inte till Asien i april, men planen från den senaste veckan är att återuppta rutten Helsinki-Tokyo i början på maj, skriver bolaget.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-15 11:45 V22.4.27-1
Annons
Annons