Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© KTH
Teknik |

Nytt elektroniskt forskningsrön hävdas gynna fordonsindustrin

Framsteget kan enligt en grupp forskare – bland annat från KTH – bidra till att vikten kan bantas när elektroniken exempelvis används i elflygplan eller elektriska bilar.

Bidraget kommer enligt ett pressmeddelande i form av ett elektromekaniskt relä i nanometerskala. Syftet uppges vara att kunna utveckla elektronik som tål höga temperaturer runt 200 grader Celsius utan att fungera sämre. Forskargruppen hävdar att kombinationen av ovanstående egenskaper gör att oönskad viktökning i samband med att elektronik placeras på till exempel kylelement kan bli ett minne blott. Bland användningsområdena återfinns minneskretsar och processorer i elektrifierade bilar och flygplan, fordon och farkoster som har mycket att vinna på en lägre vikt, menar man. – Vi håller på att ta nästa steg i utvecklingen mot att kunna använda reläerna i elektriska fordon. Vi jobbar nämligen med att skala upp tekniken från några få reläer till 1’000 eller 10’000 som är integrerade med varandra, säger Simon Bleiker, forskare på avdelningen Mikro- och nanosystem vid KTH, i pressmeddelandet. Då det elektromekaniska reläet befinner sig på ett prototypstadie är det för tidigt att besvara frågan hur stor viktreduceringen blir med tekniken. Lägre vikt är enligt Simon Bleiker dock bara en av flera fördelar. – Värmetåligheten medger också att tekniken kan användas i tuffa miljöer där vanliga, elektriska transistorbaserade kretsar fungerar dåligt eller inte alls, som i rymden och inuti jetmotorer, säger Simon Bleiker.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-03-21 08:48 V22.4.9-1
Annons
Annons