Annons
Annons
Annons
Annons
© Hisense Gorenje Elektronikproduktion | 28 april 2020

Gorenje trimmar besättningen till följd av Covid-19

Bolaget meddelar om betydande förluster under det första kvartalet.

Inledningen på året blev en tuff sådan för Hisense Europe Group (Gorenje). Enligt en uppdatering från bolaget har effekterna från den rådande pandemin slagit hårt mot försäljningen. Framför allt under mars månad, då orderboken för hushållsapparater fick sig en törn. – Hushållsförsäljningen har fallit dramatiskt till följd av de statliga åtgärderna att stoppa försäljningen av produkter och tjänster till konsumenter – både lokalt och i de flesta europeiska länder, där restriktiva åtgärder har tagits i bruk, skriver bolaget. Vid slutet på mars hade ordrarna vid fabrikerna i serbiska Velenje och i Tjeckien minskat med omkring en tredjedel jämfört med året innan. Beställningen för april hade vid den tidpunkten minskat med två tredjedelar. Och för maj månad var fallet med cirka 25 procent. Trenden ser ut att hålla i sig även under andra kvartalet, skriver Gorenje som förväntar ytterligare förluster under både april och maj månad. Från att ha räknat med intäkter på 1,1 miljoner euro, spår bolaget en prestation som är betydligt lägre än så. En minskad sysselsättning medför att bolaget behöver trimma besättningen med omkring 700 personer, både i produktion och på säljsektionen. Gorenje säger att man strävar för att använda sig av så kallade mjuka metoder under reduceringsprocessen, vilket innebär avyttringar av företag som inte tillhör kärnverksamheten samt outsourcing, uppsägningar genom överenskommelser i samförstånd och pensioneringar.
Annons
Annons
2020-08-05 00:04 V18.8.2-2