
© Electrolux
Elektronikproduktion |
Kraftig pandemipåverkan för Electrolux Professional
Bolaget redovisar en resultatförlust på 26 miljoner under andra kvartalet.
Covid-19 har drabbat Electrolux Professional hårt under andra kvartalet. Enligt bolagets senaste kvartalsrapport landade resultatet på minus 26 miljoner kronor, jämfört med siffran från i fjol på 400 miljoner.
– Den globala Covid-19-pandemin har haft en betydande negativ inverkan på kommersiella restauranger, hotell och pubar, vilka motsvarar cirka 50% av vår försäljning. Försäljning till olika institutioner samt inom Tvätt har också påverkats, men i mindre omfattning, skriver vd:n och koncernchefen Alberto Zanata i rapporten.
Nettoomsättningen föll från drygt 2,5 miljarder i fjol till 1,49 miljarder kronor. Omsättningen minskade med 39,3 procent, och organiskt minskade försäljningen med 39,9 procent.
– Försäljningen under kvartalet minskade med 40 procent men det förbättrades gradvis under kvartalet. I juni återhämtade sig försäljningen och den organiska försäljningen var 20 procent att jämföra med nedgångar på 50 procent i april och maj. Den procentuella försäljningsnedgången i början av juli är i nivå med juni. Vi tolkar detta som ett tecken på återhämtning, fortsätter vd:n i rapporten.
Bolaget skriver att man analyserar strukturella kostnadsbesparande initiativ för att, som man uttrycker det, ”öka flexibiliteten” och ”anpassa kostnadsstrukturen”.
– Ambitionen är att definiera och börja genomföra nya åtgärder under det andra halvåret 2020, vilka tillsammans med de redan genomförda aktiviteterna kommer att generera årliga kostnadsbesparingar på 100–150 miljoner kronor, skriver Alberto Zanata.