Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Santeri Viinamaki
Teknik |

Bittiums försäljning upp med strax över fem procent

Finska teknikbolaget inledde året med en försäljningsökning på drygt 84 procent. Under det andra kvartalet gick försäljningen framåt, om än inte lika starkt.

Uppdaterad; 2020-08-06 10:40
Försäljningen landade på 25,3 miljoner euro under det andra kvartalet för det finska teknikbolaget, en ökning med 6,8 procent jämfört med i fjol. Över den gångna halvårsperioden gick försäljningen framåt med 28,7 procent och skrivs till 42,5 miljoner. Som förväntat, menar Bittium-toppen Hannu Huttunen och berättar att produktförsäljningen är den huvudsakliga drivkraften bakom ökningen. – Försäljningen inkluderar taktiska kommunikationssystem och produkter, så som Bittium Tough Mobile [smartphones] och Bittium Faros [elektrokardiografi], skriver vd:n i delårsrapporten som visar att produktsegmentet stod för 73 procent av intäkterna, medan den service-baserade delen stod för de resterande 27 procenten. Effekterna av coronapandemin har likt föregående kvartal befunnit sig på samma begränsade nivå även under den här perioden. Kundprojekt, samarbeten och leveranser har till synes flutit på i Europa och i USA, förutom i Mexiko där förhandlingarna haltar. – De rådande exceptionella omständigheterna orsakade av coronapandemin i Mellanamerika har dämpat framstegen i förhandlingarna avsevärt, och vi har ingen information om hur pandemin kommer att påverka budgeten för Mexikos delstat ännu, skriver vd:n. Bittium skriver att bolaget står fast vid sin helårsprognos: 75,2 miljoner i försäljning, och ett rörelseresultat på 6,3 miljoner.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-15 11:45 V22.4.27-2
Annons
Annons