Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Högskolan i Skövde Teknik | 14 augusti 2020

Hemlighetsfullt testlabb förbereder omställning till elmotorer

I ett testlabb i Skövde prövas just nu olika lösningar för att förbereda för produktion av elektriska drivlinor. Vad som händer där inne är enligt ett pressmeddelande hemligt. Men olika lösningar utvecklas och testas i ett nära samarbete mellan industri och forskning.

Det produktionstekniska laboratoriet har byggts upp i ett rum på mötesplatsen Assar Industrial Innovation Arena i Skövde, där olika simuleringar genomförs av doktorander från Högskolan i Skövde. Syftet uppges vara att man ska lära sig hur processen fungerar för att sedan på sikt kunna bygga upp en produktionsprocess för drivlinesystem till elektrifierade fordon. – Det behövs för att vi ska kunna ställa rätt krav mot leverantörerna och sätta rätt innehåll och arbetstempo, säger Fredrik Karlsson, teknologiprojektledare på Volvo Cars i Skövde, som är en av aktörerna bakom labbet, i pressmeddelandet. – Labbet är en viktig förutsättning när vi bygger en stark kunskapsnod för produktionsutveckling. Detta är en pusselbit som definitivt stärker regionens attraktivitet när företag beslutar om var de ska lägga investeringar i ny produktion, säger Leif Pehrsson, vd för IDC West Sweden AB. Testmiljön är uppbyggd inom ramen för projektet Nästa generations drivlinor, grundat 2017, som projektleds från Högskolan i Skövde och är ett samarbete mellan industrin och olika lärosäten i Sverige. – För att öka svensk industris konkurrenskraft är det oerhört viktigt att komma ut med forskning och forskningsresultat från högskolor och universitet till industrin, för att kunna få praktisk nytta av resultaten, säger Tehseen Aslam, projektledare och lektor i automatiseringsteknik vid Högskolan i Skövde. Tanken är också att personal ska kunna utbildas i att bygga komponenter i labbet. – Vi får ju andra spelare som är med i projektet, så vi får möjlighet att bredda vår kunskapshämtning, fortsätter Volvo Cars Fredrik Karlsson. I arbetet med labbet har även en virtuell miljö byggts upp för att simulera olika scenarier kring produktionskapacitet och ergonomi. 3D-sensorer har placerats på operatörer för att se hur de utför olika uppgifter och därefter har virtuella modeller av operatörer, så kallade manikiner, tagits fram. – Modellerna kan användas för att analysera ergonomin, men också för att se hur operatörer utför arbetet, för att kunna modifiera det, säger Carlos Alberto Barrera Diaz, doktorand inom informationsteknologi vid Högskolan i Skövde. Projektet Nästa generations drivlineproduktion startade i april 2017 med att behovet kartlades. I det andra steget, som pågår nu och avslutas till hösten, utvecklas och testas olika lösningar. Nu förbereds för en ansökan för ett tredje steg, där lösningarna kommer att implementeras i produktion i större skala. Västra Götalandsregionen uppges nyligen ha gett beskedet om att finansiera en vidareutveckling av labbet med 21 miljoner kronor, vilket gör att det kommer att expanderas in i den öppna samverkansmiljön på Assar Innovation Arena. – Detta är en tydlig signal till producerande företag att vår region är rätt plats för den som vill satsa på produktion kopplat till elektriska drivlinor, säger Leif Pehrsson, som menar att man i samband med det även skapar förmåga att hålla labbet uppdaterat över tid och på så sätt ligga i framkant med att bygga den kunskap som krävs.
Annons
Annons
2020-10-20 19:22 V18.11.10-1