Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Nevs
Elektronikproduktion |

NEVS satsar på förarlöst

Det Trollhättan-baserade bolaget har tagit många svängar i sin framfart att utveckla och tillverka en svensk elbil i en Saab-kostym. Men nu lanserar Nevs någonting helt nytt; ett självkörande fordon med fokus på stadsbor.

Nevs har lanserat sitt första självkörande fordon, Sango, med tillhörande taxitjänst för både privata och delade resor. Drivkraften bakom satsningen beskrivs vara det faktum att världens storstäder och dess befolkning lider av utsläpp och trafikstockningar och den vilja som finns att minska bilismen. Här såg, enligt ett pressmeddelande, Nevs en öppning att vara med och verka för förändring. Samtidigt som problemen med utsläpp och trafikstockning växer så drivs även teknikutvecklingen för självkörande fordon snabbt framåt – på mjukvarufronten. Nevs menar att det är på hårdvarufronten som bilindustrin har misslyckats med att leverera produkter som är anpassade för möjligheter som finns i en självkörande värld. I ett självkritiskt ögonblick från en biltillverkare menar Nevs att detta förmodligen har med att göra med att färre fordon krävs när de blir självkörande. Tanken är att det inte finns någon anledning att äga sitt självkörande fordon eftersom det kan plocka upp och lämna passagerarna var de vill. Samtidigt som de slipper parkering, tankning, service och underhåll. “Vi började med att analysera stadsbors starka vilja att köra sin egen bil i stället för att använda kollektivtrafik, trots att det innebär att man måste sitta i bilköer timtals varje dag. Skälet var att de ville vara ifred och inte bli störda. I sin bil anser man sig vara säker, trygg, avslappnad och fri”, säger Anna Haupt, VP Mobility Solutions på Nevs, i pressmeddelandet. Detta var utgångspunkten när Nevs började utveckla Sango, som är man menar är förberett för att kunna integreras med vilken självkörande mjukvara som helst. För lanseringen i Sverige har Nevs valt att samarbeta med AutoX, ett mjukvarubolag baserat i Silicon Valley och Shenzhen. Själva mobilitetssystemet PONS består utöver själva fordonet också av ett användargränssnitt i form av en app samt ett fleet management-system som håller ordning på och optimerar fordonsflottan när den opererar i staden. ”Att förflytta sig från A till B med eldrivna, självkörande fordon är inte alls så långt borta som bilindustrin kanske vill låta påskina. Epoken med en person per bil är snart över. En ny tid kommer, där bilar är optimerade för städers behov och ökad livskvalitet för individenm” menar Anna Haupt. Nästa steg för denna nya satsning från Nevs är en pilot i Stockholm där en flotta på cirka tio självkörande fordon, så kallade robo-taxis, kommer att kunna användas av invånarna. Den första färdigbyggda versionen av Sango testkörs nu på bolagets egna område i Trollhättan.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-05-08 12:45 V22.4.44-1
Annons
Annons