Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© WEAB Elektronikproduktion | 09 september 2020

”Jag är av åsikten att någon gång vänder det”

Komponentbrist, minskade ordrar och en fibersituation som nådde riksmedia. Wermlands Elektronik i Torsby har varit med om en hel del så här långt in på året. Trots problematik har vd:n Per-Olov Olsén inte låtit framtidstron gå under ytan.

Som för många andra har året så här långt inneburit en rad utmaningar till följd av pandemin. Hos Wermlands Elektronik i Torsby har man tampats med svårigheter att få tag på komponenter och sett en orderingång som gradvis blivit lägre. Kontraktstillverkaren har lyckats komma runt komponentsituationen genom stödköp från bland annat USA. Och allt eftersom att Kina har trampat i gång sina fabriker har försörjningen blivit bättre. Samtidigt råder det fortfarande en avvaktande hållning till orderläggningar. – Jag är av den personliga åsikten att någon gång vänder det. Det kommer kanske inte handla om samma volymer, utan att de blir mindre och tätare. Och när väl fordonssidan vaknar till igen och behöver jobba ikapp finns möjligheten att det börjar lossna ordentligt, och då kan det bli riktigt bra, säger Per-Olov Olsén till Evertiq över telefonen. Innan sommarmånaderna förvärvades WEAB av EG Electronics. Som en följd av detta ser vd:n en intern produktion som börjar blomma upp allt mer och att det ligger förfrågningar på lut i pipelinen. Och utöver det är det svårt att undgå den laddade fiberfrågan, som uppmärksammades tidigt i början på året. Efter flera års väntan på att få sin uppkoppling uppgraderad har företaget sedan en tid tillbaka sagt adjö till 15-megabits ADSL. – Det dröjde inte länge innan Telia stod och stampade här hos oss efter att det blivit till en riksnyhet. Två veckor senare var allt klart – och det har fungerat jättebra, säger vd:n Per-Olov Olsén till Evertiq. Komponentfrågan har förbättrats. Produktionen rullar på. Och fiberfrågan är löst. Men inne i fabriken återfinns i stort sett bara den egna personalen. – Besök är lika med noll. Det mesta sköts i dag med hjälp av digitala medel, säger Per-Olov. Hur har ni löst detta när det krävs frekvent dialog med kund under ett projekt? – Det har faktiskt fungerat riktigt bra med hjälp av våra smartphones. Om kunden har synpunkter på exempelvis placeringar av komponenter eller storleken på ett kort för en prototyp har det gått hur smidigt som helst att bara ta en bild och skicka iväg via mejlen, berättar Per-Olov. Kommer detta bidra till hur ni arbetar i framtiden? – Om jag ska dra fram någon positiv sak under omständigheterna är det nog att detta kommer dra ner på massbesöken. Vi klarar i många fall oss alldeles utmärkt med mejl och Skype, till exempel vid löpande avstämningar, avslutar Per-Olov Olsén.
Annons
Annons
2020-09-18 12:10 V18.10.12-2