
© Powercell
Elektronikproduktion |
Svenska bränsleceller i vätgaselektrisk flygdebut
Powercell-lösning spelar central roll i vad som ska ha varit världens första vätgaselektriska flygning med ett kommersiellt plan.
Brittiska Zero Avia genomförde i torsdags en flygning med ett sexsitsigt flygplan (modell Piper Malibu) utrustat med ett vätgaselektriskt drivsystem. Med ombord fanns Powercell Swedens bränslecellssystem MS-100, lyder ett pressmeddelande.
Svenskarnas system uppges ha haft en central del i vad som hävdas ha varit ”världens första flygning med ett kommersiellt enmotorigt plan där framdrivningen skedde med hjälp av vätgas och bränsleceller.”
– Medan några experimentflygplan tidigare flugit med hjälp av vätgas och bränsleceller som kraftkälla, visar storleken på detta kommersiellt tillgängliga flygplan att betalande passagerare snart kan komma att borda en verkligt utsläppsfri flight, säger Dr. Val Miftakhov, vd för Zero Avia, i pressmeddelandet.
Med Cranfield University Airport som utgångspunkt varade turen i åtta minuter på cirka 300 meters höjd med en hastighet på drygt 180 kilometer i timmen. Flygningen är en del av det brittiska tillika statligt finansierade projektet HyFlyer.