Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Scania
Teknik |

Scania i forskningssamarbete för bättre batterier

Att individuellt optimera individuella celler kan leda till ökad flexibilitet, lägre kostnader och bättre nyttjande av kapacitet.

En kedja är inte starkare än dess svagaste länk, lyder ett gammalt ordspråk. Lite så är fallet i Scanias syn på batterier till lastbilar. – En fullt elektrisk lastbilar kan ha batteripack med upp till 20’000 celler. Problemet är att packets totala prestanda begränsas av dess svagaste celler, säger Pontus Scens, Senior Reseracher på Scania R&D, i ett pressmeddelande. För att hitta svar på hur man kan få bukt med detta – och i sin tur få fram batterier som är bättre – befinner sig lastbilstillverkaren i startgroparna av ett forskningsprojekt tillsammans med universitet. Parterna undersöker nämligen möjligheten att hantera individuella celler i ett och samma batteripack. Ett sätt att optimera systemet uppges vara att ansluta en transistorkrets till varje cell. – Celler som är svagare kan, avsiktligt eller oavsiktligt, kompenseras av sina starkare syskon. Vi skulle till och med kunna ha ett överskott av celler och vila ett antal under vissa perioder för att på ett optimalt sätt förlänge batteripackets livscykel, fortsätter bolaget. Batteripacken behöver i regel bytas ut när cellernas kapacitet minskar till 70 eller 80 procent av sin originalkapacitet. – Kort sagt skulle vi kunna uppnå en högre grad av flexibilitet, lägre kostnader och bättre nyttjande av kapacitet, säger Per Wallentin, Senior Technical Advisor på Scania R&D, i pressmeddelandet.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-03-28 10:03 V22.4.19-1
Annons
Annons