Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Midsummer
Elektronikproduktion |

Solpaneler från Midsummer testas på lastbilssläp

Solteknikföretaget i Vinnova-backat utvecklingsprojekt med bland andra Scania. Ska undersöka solpanelers förmåga att förlänga räckvidden på el för en hybridlastbil.

Lastbilssläpet ska gå i kommersiell drift i Sverige. Teoretiska uträkningar visar på bränslebesparingar på upp till 20 procent, lyder ett pressmeddelande. Dessutom kommer det att testas hur trailer kan mata el till elnätet när den inte är i drift. Teoretiska beräkningar från Uppsala Universitet visar på bränslebesparingar på fem till tio procent i Sverige och cirka tio till 20 procent i Malaga i Spanien. – Vår teknik har tidigare visat sig framgångsrik för att driva elektriska fordon så som bussar och mindre fordon. Det känns mycket lovande att utvecklingsprojektets beräkningar visar på så goda möjligheter till faktiska bränslebesparingar. Vår typ av solceller är en förutsättning för att kunna driva utvecklingen åt det håll fordonsindustrin måste gå för att nå klimatmålen globalt, säger Midsummers vd, Sven Lindström, i pressmeddelandet. – Vi är väldigt förväntansfulla inför detta projekt. Att kunna driva våra lastbilar via solel hade varit ett stort genombrott för lastbilsindustrin som arbetar hårt för att sänka sina koldioxidutsläpp”, säger Eric Falkgrim, Technology Leader in Vehicle Design, Scania R&D, i pressmeddelandet. Test i kommersiell drift kommer att genomföras under 2021. Projektet får finansiering av Vinnova med 8,3 miljoner kronor för steg två. Deltagarna i projektet står för motfinansiering.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-15 11:45 V22.4.27-1
Annons
Annons