© Seritronic
Elektronikproduktion |
Seritronic går på offensiven – anställer tysk säljare
Nytt kontor med fysisk representation – mitt under pandemin. Hos elektroniktillverkaren från danska Støvring motiverar man satsningen med att anfall är bästa försvar.
Under sina 20 år i gemet har Seritronic gjort sina största avtryck i nordiska länder. Primärt i Sverige, men även i Norge och Finland. Närvaron nere på den europeiska kontinenten är långt ifrån obefintlig, där man bland annat knutit an med flertalet tyska kunder. Och nu är förhoppningen att de ska bli fler.
För detta har företaget anställt Marco Sukup som ansvarig för försäljningen i landet. Från sin bas söder om Hannover har han i uppgift att bearbeta landets norra del.
– Han är en ung kille med en bra profil. Däremot har han inte jobbat med sådan här typ av produktion tidigare, och kommer att läras upp under tiden. Vi tror mycket på personkemi här hos oss, säger Seritronics vd, Hans Henrik Pedersen, till Evertiq.
Produktfloran hos Seritronic består till stor del av membrantangentbord och tryckkänsliga skärmar framtagna för tuffare miljöer. Således är det naturligt att göra en större insats i Tyskland, där det enligt vd:n finns potential för ett kommersiellt genomslag.
– Det finns mycket industri i västra och norra delen av Tyskland som är intressant för oss. Det korta avståndet till Danmark gör det också lättare att ha skapa personliga relationer, säger Hans Henrik Pedersen och tillägger att man inleder ett samarbete med en återförsäljare med ansvar för försäljningen i södra Tyskland, Schweiz och Österrike.
Under det första halvåret har verksamheten gått bra med fyllda orderböcker och hög sysselsättningsgrad som följd hemma i Støvring. Utöver kassakon industrin är medicinteknik ett område som vuxit fram hos elektroniktillverkaren.
Trots detta är företaget fast inställt på att man måste blicka framåt och skapa förutsättningar för tillväxt.
– Vi har stor respekt för allvaret i situationen och reglerna man ska förhålla sig till. Men som företag måste vi ändå satsa offensivt ute i fält, i stället för att sitta passiva, fortsätter vd:n.
När beräknar ni att er offensiv bär frukt?
– Vi räknar inte med något de kommande sex till åtta månaderna. Det här är något som tar tid och som kräver sin beskärda del administration. Men vi har ögonen på potentiella kunder och har sammanträffanden under veckan, säger vd:n.
Hur förhåller ni er till rekommendationerna om social distansering?
– En stor del av våra möten sker via Teams, men självklart träffar vi våra kunder om så önskas. Och då följer vi Folkhälsomyndighetens rekommendationer om att hålla avstånd, bära munskydd och håller mötena utomhus om vi kan, avslutar Hans Henrik Pedersen.