Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Precise Biometrics
Komponenter |

Precise Biometrics gör förlust i tredje kvartalet

Samtidigt som försäljningen och resultatet minskade under perioden anser biometriföretaget att man står väl positionerade för framtiden och att ta sig an en stor marknad på hemmaplan.

Försäljningen minskade från 27,5 i fjol till 23,2 miljoner i år. Kvartalet innan uppgick siffran till 23,6 miljoner. Nettoresultatet landade på -2,2 miljoner (3,3) och EBITDA höll sig kvar på plussidan med 1,1 miljoner (6,6). Kassaminuset på -3,4 miljoner från förra året vändes till 0,5 miljoner. Trots lägre siffror är vd:n Stefan Persson är nöjd med perioden. EBITDA fortsätter en positiv trend som hållit i sig i flera kvartal, intäktsflöde på mobilmarknaden är stadigt, och avtrycket växer inom området Digital Identity med Youniq. – Vi har identifierat en adresserbar marknad i Sverige som vid 2025 värderas till omkring en miljard kronor, skriver vd:n i rapporten. Enligt rapporten har ingen av kortutgivarna nått betydande produktionsvolymer, men att det kan bli ändring på det längre fram. – Covid-19 har lett till en liten ökning i användandet av smarta kort. Nu när bankerna förbereder sig för kommersiella produktlanseringar förväntar vi att volymerna når ringa volymer under nästkommande år, skriver Stefan Persson. Efter nio månader stod Precise Biometrics med 70 miljoner i intäkter, en ökning med 31,5 procent jämfört med samma period i fjol. EBITDA uppgick till 6,2 miljoner (-2,2) och nettoresultatet till -3,2 miljoner (-11,9). Kassaflödet stanna på 9,7 miljoner (-14,7).

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-03-28 10:16 V22.4.20-1
Annons
Annons