Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Midsummer Elektronikproduktion | 24 november 2020

Midsummers omsättning och resultat dyker

Solenergiföretaget redovisar tydliga minskningar i omsättning och resultat under tredje kvartalet.

Omsättningen under tredje kvartalet i fjol uppgick till 22,3 miljoner kronor, i år landade den på 3,5 miljoner. EBITDA skrivs till -24 miljoner (-10,8), rörelseresultatet till -32,8 (-18,1) och resultatet efter skatt till -37,1 miljoner (-25,2). Solenergiföretaget skriver i delårsrapporten att inga nya maskinförsäljningar ägde rum under kvartalet. ”Detta faktum, tillsammans med att vi bygger på färre maskiner som vi får successivt vinstavräkna, innebar ett kraftigt försämrat resultat för perioden. Corona-pandemin gör att det är omöjligt att resa i de länder och regioner där bolaget historiskt sett har sålt DUO-maskiner. Det är också omöjligt för potentiella kunder att besöka bolaget för att få demonstrationer av hur våra produktionsmaskiner tillverkar solceller och solpaneler. Historiskt sett har det varit mycket svårt att få till DUO-affärer utan dessa fysiska möten både i bolagets faciliteter och hos kund,” fortsätter bolaget i rapporten. Samtidigt har man fått bukt med leveransproblemen, främst från Kina, som påverkade solpanelsproduktionen under april och maj. Inga problem med materialleveranser under tredje kvartalet rapporteras. Midsummer lägger om sitt fokus från ett renodlat industribolag som utvecklar och säljer maskiner för solcellstillverkning till att bli ett konsumentvarumärke med tillverkning och försäljning av solpaneler. – Det tredje kvartalet banade väg till denna förändring genom omfattande strategiarbete och omorganisation inom bolaget. Vi har minskat personalstyrkan med 20 personer, samtidigt som vi gör nya satsningar med investeringar och rekryteringar som ligger i linje med vår nya affärsstrategi, skriver vd:n Sven Lindström i rapporten. Våra solpaneler ligger helt rätt i tiden. Detta märks även på orderingångarna för våra solpaneler SLIM, WAVE och BOLD. Den digitala marknadsföringen genererar många leads och våra sociala mediekampanjer under hösten har varit lyckade med många nya förfrågningar som resultat, fortsätter Sven Lindström.
Annons
Annons
2021-01-22 10:25 V18.15.15-2