© Allgon
Elektronikproduktion |
Allgon öppnar i USA:s industribälte
Allgons dotterbolag Tele Radio öppnar verksamhet för industriell radiostyrning i den största staden i delstaten Minnesota, Minneapolis.
– Vårt Minneapolis-kontor sätter oss mitt i en av USA:s största industriregioner. Det är ett viktigt steg i Allgons expansionsplan där vi växer organiskt och samtidigt är öppna för att köpa bolag, säger Johan Hårdén, vd Allgon, i ett pressmeddelande.
Dotterbolaget Tele Radio siktar här på att nå större amerikanska industrikunder.
Ola Samelius, vd Tele Radio, menar att finnas på plats med lokal branscherfarenhet stärker bolagets förmåga att anpassa sin industriella styrning. Allgon finns idag på 19 marknader. Sedan flera år har koncernen kontor i sydöstra USA. Landet står idag för 11 procent av bolagets försäljning. Utifrån att USA är en tredjedel av världsmarknaden, så räknar Allgon fortsatt med stort utrymme att växa ytterligare.
– Vi växlar upp i USA just nu, för vi har precis färdigställt utvecklingen av våra nästa generation komplexa industristyrning Puma som särskilt passar den tunga industrin i USA. Här kan vi snabbt ge krävande kunder de bästa lösningarna på ett nytt sätt, säger Ola Samelius.
Etableringen i Minneapolis följer Allgons långsiktiga plan om geografisk expansion. Företaget säger att pandemin har varken påverkat tidplanen eller förväntningarna. Allgons produktion i Vietnam och Kina är också väl rustade för att följa expansionen.
– USA:s industribälte i norr är en av världens stora industriregioner. Ska vi nå målet att bli en av världens ledande aktörer i industriell radiostyrning, så är det självklart att vi ska verka, bli starkare och driva på utvecklingen i industribältet i Minnesota, säger Johan Hårdén, vd Allgon.
Efterfrågan i USA växer idag starkt, närmast lika starkt som i Europa. Marknaderna för industriell styrning motsvarar i dag 250 respektive 550 miljoner euro per år. Allgons erfarenheter från Europa väntas även bli mycket viktiga i USA.
– På vår hemmaplan Europa är kraven på exakthet och tillförlitlighet betydligt högre ställda. Det ger oss en fördel när vi kommer från Europa till USA. Vi ska hela tiden vinna på kvalitet och anpassning. Lågprissegmenten får andra ta hand om, säger Johan Hårdén.