Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Volkswagen Teknik | 02 februari 2021

Här ska gammalt bli nytt - VW börjar återvinna batterier

Den 29 januari startade Volkswagen Group Components koncernens första anläggning för återvinning av elbatterier i Salzgitter.

Målet är en industrialiserad återvinning av värdefulla råvaror som litium, nickel, mangan och kobolt i en sluten slinga tillsammans med aluminium, koppar och plast med en återvinningsgrad på mer än 90 procent på lång sikt, skriver bolaget i ett pressmeddelande. Själva grejen med just Salzgitter-anläggningens återvinning är att den endast återvinner batterier som inte längre kan användas till annat. Innan batteriet återvinns görs en analys om batteriet fortfarande är tillräckligt kraftfullt för att få en andra livslängd i mobila energilagringssystem. Volkswagen räknar inte inte mer några större volymer batterireturer, inte förrän i slutet av 2020-talet som tidigast. Därför har anläggningen konstruerats för att initialt återvinna upp till 3'600 batterisystem per år under pilotfasen, vilket motsvarar cirka 1'500 ton. I framtiden kan dock systemet skalas upp för att hantera större volymer. Återvinningsprocessen kräver ingen smältning i masugn. De använda batterisystemen levereras, urladdas och demonteras. De enskilda delarna mals till granulat i en kvarn och torkas. Förutom aluminium, koppar och plast ger processen också värdefullt "svart pulver", som innehåller viktiga råvaror för batterier, som litium, nickel, mangan och kobolt samt grafit. Separationen och bearbetningen av de enskilda ämnena genom hydrometallurgiska processer – med vatten och kemiska medel – utförs därefter av specialiserade samarbetspartners. – Resultatet blir att viktiga komponenter i gamla battericeller kan användas för att producera nytt katodmaterial. Forskning visar att återvunna batteriråvaror är lika effektiva som nya. I framtiden har vi för avsikt att stödja vår produktion av battericeller med det material vi återvinner. Med tanke på att efterfrågan på batterier och tillhörande råvaror kommer att öka drastiskt kan varje gram återvunnet material bli till nytta, förklarar Mark Möller, chef för Technical Develpment & E-mobility, i pressmeddelandet.
Annons
Annons
2021-03-03 13:22 V18.15.34-2