Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Stig Wahlstrom Elektronik Komponenter | 09 februari 2021

SATCO Komponent blir en del av Stig Wahlström Elektronik

En historia som tog sin början redan 1921 kommer genom en sammanslagning med Stig Wahlström Elektronik få sig ett nytt kapitel.

Den 15 februari 2021 uppgår SATCO Komponent AB i Stig Wahlström Elektronik AB. Båda bolagen är en del av Addtech-koncernen och nu också tillsammans en stark aktör för specialanpassade elektroniklösningar. Vi backar bandet ett par år, eller snarare exakt 100. Svenska AB Trådlös Telegrafi (SATT) bildades 1921, som ett helägt dotterbolag till AEG Elektriska AB. Här sålde man radiorör från en lokal på Sankt. Eriksgatan i Stockholm. Vid 70-talets början var det dags för lite förnyelse och man gick från rör till chip. För att bredda komponentprogrammet och kundkretsen bildade SATT dotterbolaget SATTCO. Det nya dotterbolaget fick under 80-talet flera nya ägare för att slutligen 1988 landa i händerna på den egna personalen, varvid namnet ändrades till SATCO Komponent AB. Sedan dess har man jobbat vidare med sin affärsmodell där man med nischade elektronikkomponenter hjälper kunder hitta lösningar där standardkomponenter helt enkelt inte räcker till. Och så kommer det även att förbli under de nya ägarna Stig Wahlström Elektronik som också har en mångårig historia – ända bak till 1951 – av att fokusera på nischade produkter och tekniska lösningar. I ett samtal med Christer Sörving, vd för SATCO, och Gunnar Arvidsson, vd för Stig Wahlström Elektronik, berättar de båda om två starka bolag med lång historia som tillsammans blir en bredare spelare – med en fortsatt nischad strategi. Sammanslagningen av bolagen, där SATCO kommer att uppgå i Stig Wahlström Elektronik, har pågått under en tid. Övergången är nu klar och det är skarpt läge sedan den första februari, berättar Gunnar Arvidsson. Men vad är bakgrunden till sammanslagningen? – Vi har känt varandra under många år och har jobbat tillsammans inom Svensk Elektronik en lång tid. Och för min del började det helt enkelt bli läge, jag börjar ju komma till åren som man säger, berättar Christer Sörving till Evertiq. Han vittnar om en viss svårighet att hitta rätt match för en verksamhet som SATCO. Med en verksamhet som jobbar med så pass långa kontrakt blir det svårt att hitta, inte bara någon som vill ta över, utan också rätt företag. Det företaget visade sig vara Stig Wahlström Elektronik, och när läget presenterade sig var det, enligt Gunnar Arvidsson, bara att hoppa ombord och ta över ratten. – Stig Wahlström Elektronik är väldigt starka inom industri, men SATCO har sin styrka inom rymd, flyg och försvar, vilket är branscher som jag alltid har sneglat mot men också vet hur svårt det är att komma in i. Och nu fanns det en möjlighet att på sätt och vis köpa in sig i dem, berättar Gunnar Arvidsson. Värt att tillägga i det hela är att affären inte hade ägt rum, eller som Gunnar säger, ”aldrig hade funkat” om inte Christer Sörving och Tomas Kahlström, som axlade rollen som försäljningschef hos SATCO, följt med över till Stig Wahlström Elektronik. ”Det här är ett kunskapsföretag, värdet sitter i kunskapen och den måste förvaltas,” ekar från både Gunnar Arvidsson och Christer Sörving. Och där blir det tydligt, det är ett namn som går i graven, inte en verksamhet. Det är en verksamhet som, i ny kostym, kommer att utvecklas och expandera. – Det hela känns som en riktigt bra matchning. Jag går över och fortsätter göra det jag gjort fast utan allt det administrativa. Det vi har byggt upp under alla dessa år med SATCO kommer leva vidare i och med att det nu finns någon som förvaltar det, säger Christer Sörving som kommer att kliva in i rollen som säljingenjör. Att det just blev Stig Wahlström Elektronik som kliver in och förvaltar SATCOs arv beskrivs som en trygghet både för de anställda och för kunderna. De båda företagen har flera paralleller när det kommer till synen på verksamhet och kvalitet och resultatet av sammanslagningen är att båda parterna tillsammans blir starkare. Det finns en hel del likheter mellan bolagen. Exempelvis strategin att vinna mark genom nischade produkter inom sina valda specialistområden. Att bygga upp en kunskapsbas som är svår att hitta bland andra, större bolag. Och genom dessa val se till att vara mer än en ”vanlig distributör” och istället verka som kunskapsinstutioner för elektroniklösningar. – Under de senaste 10 åren har vi utvecklats mer och mer till ett kunskapsorienterat företag. Vi vet vad vi gör, det här är något vi kan och den här kunskapen är inte något man hittar överallt, säger Gunnar Arvidsson när vi pratar om strategin att jobba nischat mot redan nischade marknader. Nu när SATCO uppgår i Stig Wahlström Elektronik växer Farstabolaget och blir tio man starkt, tanken är dock växa än lite till. – Vi kommer att satsa vidare på det här helt klart. Tanken är att vi ska utöka med nya säljare och vi vill och planerar att expandera de närmaste åren, avslutar Gunnar Arvidsson.
Annons
Annons
2021-09-24 13:56 V18.23.2-1