Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Evertiq
Elektronikproduktion |

Spanien satsar på eldrivet – 1,2 miljarder euro ska investeras

Ett nytt spansk konsortium, med stöd från EU via EIT InnoEnergy, söker nu investeringar på närmare 12 miljarder kronor för att dra igång flera stora industriprojekt som syftar till att främja landets bilindustri.

Projekten som konsortiet Battchain planerar att lansera kommer att innefatta Spaniens hela värdekedja för batterier, från ena änden där råvaror ska utvinnas till den andra där batterierna ska återvinnas. Mer än 1’700 direkta och 12’000 indirekta arbetstillfällen väntas skapas till följd av dessa projekt, som förväntas ha en omsättning om 2,4 miljarder euro 2030, det framgår av ett pressmeddelande från EIT InnoEnergy. Projekten inom konsortiet inkluderar lithiumbrytning och raffinering av 15’000 ton per år, en 10 GWh batterifabrik som ska producera solida battericeller, en batteripackanläggning med en årlig produktion av 120’000 batteripack, en monteringsfabrik en kapacitet för att få ut 20’000 så kallade ”last-mile-elbilar” på vägarna årligen samt en anläggning för återanvändning och återvinning av batterier. Bland medlemmarna i Battchain, som leds av EIT InnoEnergy, hittar vi industribolag som Extremadura Mining, Ente Vasco de la Energia, CIC EnergiGUNE, Fagor Ederlan, Ingeteam, SODENA, Scoobic and BeePlanet Factory. – Som Europas näst största producent av bilar är det av yttersta vikt att vi startar och påskyndar en djupgående omvandling av Spaniens bilindustri. Detta kan inte göras isolerat. Om Spanien vill behålla sin position inom den europeiska fordonsindustrin krävs samarbetsåtgärder nu, säger Mikel Lasa, vd för EIT InnoEnergy Spain, i pressmeddelandet. Man räknar med att Spaniens efterfrågan på batterier kommer att ligga på nivåer om 75 GWh vid 2030, varav 90 procent kommer att komma från fordonsindustrin. Vid 2030 räknar man att minst hälften av de fordon som produceras i landet kommer att vara elektriska. Industrianläggningarna för projekten som nämnts planeras att byggas i Andalusien, Baskien, Extremadura och Navarra.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-03-28 10:16 V22.4.20-2
Annons
Annons