Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Elmatica
Mönsterkort |

50 år i industrin – Elmatica såg sitt bästa år under pandemin

Fem decennier som ett mönsterkortfokuserat bolag; från början som ett bolag som erbjöd layouttjänster till vad Elmatica är idag, en teknikkonsult och mönsterkortsmäklare av rang.

Samtidigt som det norska bolaget firar 50 i branschen har vd Didrik Bech också passerat en milstolpe med 10 år som kapten för skeppet. – Det har varit ett privilegium att stödja, utveckla och utmana mönsterkortsindustrin under de senaste 50 åren, efter att Arild Bakke och Ragnar Bakke lett företaget under de första 40 åren, säger vd Didrik Bech, i ett pressmeddelande. Elmatica har som sagt varit verksamma i 50 år. 1971 började Ragnar Bakke erbjuda layouttjänster för mönsterkort och så fortsatte det till det tidiga 80-talet. Bolaget föll sedan i händerna på hans son Arild Bakke 1983 som tog bolaget utanför Norge och var också den som köpa kort från Kina. Didrik Bech tog över som Elmaticas tredje vd 2011, tog ritningen from Arild och gasade på; idag är bolaget etablerat i över 30 länder. Sedan started 1971 har 411 miljoner mönsterkort passerat Elmaticas händer på ett sätt eller annat innan de hamnat hos kunden. 2020, som var ett rekordår för bolaget slutade med 37 miljoner levererade mönsterkort. – Förra året levererade vi vårt bästa resultat på 50 år, ett resultat som gör mig särskilt stolt med tanke på omständigheterna runt COVID som drev hela leverantörskedjan och människorna till gränsen, säger Bech. Tio år av konstant utveckling Evertiq hörde av sig till Didrik Bech för att stämma av vilka händelser under de gångna decenniet som lämnat tydligast avtryck. Didrik Bech har som sagt varit kapten för skutan i 10 år nu, och under denna tid har flera stora globala händelser skakat om marknaden; allt från naturkatastrofer, ekonomiskt turbulens och materialbrister. Men det som lämnat tydligast avtryck på vd:n verkar vara något pågående. – Vi ser nu en trend att flera fabriker i Europa och Nordamerika går i konkurs och att kapaciteten flyttas vidare till Asien, och inte enbart till Kina utan även Sydkorea, Japan och Taiwan. Som ett resultat av detta ser vi ofta en förlust av kompetens inom utveckling, vilket gör att tillgången till extern kompetens inom dessa områden blir allt viktigare. Didrik Bech nämner även ett växande fokus och krav på dokumentation från kundernas sida. Alla frågor ska ha svar, hur och var något produceras och varför just där. Till detta ska även dokumentation om att man levererar produkter som har producerats hållbart, fritt från barnarbete och med hänsyn till materialutvinning och koldioxidavtryck lämnas. – Tiden när du kunde säga ”Hej, jag köper billigt från Kina” och sen är allt bra är definitivt över, säger Dirik och fortsätter att förklara att utan en ordentlig genomgång av verksamheterna, riskerar man att faktiskt råka stödja något av det tidigare nämnda. Inom vår snabbutvecklande industri är 10 år en lång tid. Och bortom det har världen blivit allt mindre, även om distanserna mellan olika marknader kvarstår har den konstanta utvecklingen inom digitaliseringen sett till att vår industri aldrig sover, något som Didrik väl känner till. – När jag började hos Elmatica använde vi fortfarande fax. Nu är faxen, precis som de flesta andra verktyg digitaliserade. Digitaliseringsvågen har gett oss många möjligheter i förhållandet till datahantering som vi helt enkelt inte hade för tio år sedan. En annan aspekt som förändrats i det dagliga arbetet under dessa tio år är själva säljprocessen. – Förr handlade inköpsprocessen av mönsterkort mycket om va du sa och kunde lova, nu handlar det helt om vad du kan bevisa. Människor förväntar sig att se vad du faktiskt gör för något och att du levererar vad du säger. Och det måste också vara möjligt att dokumentera det hela. Det har inneburit att de seriösa spelarna har fått mer spelrum och de mer oseriösa stött på mer utmanande tider, säger Bech. Pandemin tvingade industrin att omvärdera sina leverantörskedjor Det gångna året har ju, precis som tidigare konstaterats, varit allt annat än normalt. Hur skulle du säga att synen på inköp som innefattar långa distanser jämfört med mer lokala strategier har ändrats? – Pandemin har avslöjat flera allvarliga utmaningar och inte minst sårbarheter i en global leveranskedja. Vi har sett spelare som, för att spara småsummor, handlat runt efter smådelar för produktionen och spridit ut inköpen bland många länder och leverantörer. Och när gränserna sedan stängs, krisen inträffar och underleverantören inte kan leverera, står man plötsligt i en situation där en liten produktionsdel stoppar hela produktionen. För att undvika just sånna situationer berättar Didrik Bech att Elmatica fokuserar på att alltid ha dubbla källor, och under pandemin har det blivit tydligt just hur viktig den strategin har varit. Han nämner också en annan aspekt som under pandemin fått fler ögon på sig, men fortfarande inte den uppmärksamhet den förtjänar, nämligen specifikationsfokus snarare än materialfokus. – Genom att flytta fokus från materialen till specifikationerna som ska uppfyllas kan man undvika att behöva vänta på ett specifikt material bir tillgängligt. Framförallt när det faktiskt finns andra alternativ med samma egenskaper som man kunde ha använt. Men som Didrik säger handlar det nu om att lösa utmaningarna och förseningarna i försörjningskedjan. – Framöver och med EU:s stödpaket förväntar vi oss att många kommer att flytta tillbaka delar av sin produktion till Europa. Vi ser en helt annan typ av maskinpark nu som kan producera mycket billigare än för 5-10 år sedan. Didrik berättar att 2020 var det bästa året i företagets historia, och med den inledning man sett hittills räknar man 2021 blir minst lika bra, om inte bättre. Dock så är vd:n något försiktig och menar att det vi fortfarande är kvar i början på året och att de närmaste månaderna kommer att vara avgörande för den övergripande bilden. Vi glider in på den rådande komponentsituationen och bristen på kopparklädda laminat för mönsterkort utgör stora utmaningar och skapar förseningar inom industrin. – Pandemin kommer så småningom att lugna sig och produktionen kommer att startas upp helt, men detta kommer inte att ske över en natt. Det här kommer att fortsätta att påverka den globala marknaden och skapa utmaningar. – Ändå har Elmatica haft en bra start, trots att vi ser att antalet förfrågningar och de första beställningarna är lägre än normalt. Vi hör också samma trend från våra största partners globalt. De rapporterar alla samma sak; ett mycket lägre antal beställningar än vad man hade förväntat sig vid den här tiden på året, avslutar Bech.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-25 14:09 V22.4.31-1
Annons
Annons