Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Evias
Teknik |

Nu ska vägarna elektrifieras

Det svenska cleantech-bolaget Evias siktar högt och vill elektrifiera världens alla bilvägar. Men innan vi kommer dit börjar man här hemma i Sverige.

Efter flera års testning och lyckade pilotprojekt lanserar man nu sin teknik globalt, med målet att bli Sveriges nästa stora tech-export. ”Evias kommer att driva den gröna omställningen av transportindustrin framåt”, säger vd:n Josephine Adorelle i ett pressmeddelande. Bolaget nämner att om vi på riktigt ska minska världens luftföroreningar och växthusgasutsläpp så måste man ta tag i just transport, som står för nästan 25 procent av de globala energirelaterade koldioxidutsläppen. Och här menar bolaget att elektriska fordon är en av de viktigaste lösningarna. Evias säger sig vilja leda övergången till elektrifiering och lanseras nu globalt med demoprojekt i flera länder, med Sverige som första marknad. Lanseringen leds av den nytillträdda vd:n Josephine Adorelle som har lång erfarenhet av elfordonsbranschen och har tidigare haft roller hos annat Tesla och Renault, och har nu senast varit med och byggt upp elbildelningstjänsten Aimo. – Den globala transportsektorn kommer inte att gå tillbaka till hur den såg ut innan pandemin. Vi rör oss allt snabbare mot en grön omställning och behöver därför hitta nya färdmedel och transportsätt. Evias kommer att vara drivande i den gröna omställningen, från fossilt till elektrifiering. Vi ser att det finns ett enormt intresse för att komma igång med e-mobilitet i stor skala, inte minst i Sverige. Vi har tekniken och vi kommer att visa vägen, säger Josephine Adorelle, vd för Evias i pressmeddelandet. Evias lösning består av en rörlig arm på undersidan av fordonet som automatiskt kopplar an till en elektrisk skena i vägen. På så sätt laddar armen både elmotorn och bilbatteriet. Flera års utvecklande och testning har lett till en lösning för att ladda både lätta och tunga fordon under körning, även under tuffa förhållanden med mycket smuts, regn och snö. Tekniken har testats i praktiken under ett antal år. En första testbana byggdes 2012 i Stockholm, nära Arlanda flygplats, och 2017 elektrifierades en allmän väg med Evias teknik. – Vår affärsidé är att förse samhällen med den bästa möjliga laddningslösningen för elfordon. Huvudfokus i ett första skede ligger på att etablera oss i Sverige, men vår teknik kan lätt anpassas till olika marknader och därför har vi redan initierat ett antal olika demoprojekt i flera andra länder. Målet är att gå från uppstickare till att revolutionera den globala transportsektorn inom de närmsta åren. Sveriges nästa stora tech-export helt enkelt, säger Josephine Adorelle. Grunden till Evias tekniska lösning lades 2009 Gunnar Asplund. Asplund har en bakgrund från ABB och är uppfinnaren bakom HVDC Light, högspänd likström. Under 2018 gick företagsledaren och NEVS-grundaren Kai Johan Jiang in som huvudägare i Evias.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-15 11:45 V22.4.27-2
Annons
Annons