Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Propoint
Elektronikproduktion |

Evertiq tar tempen på industrin – Propoint

Vi dröjer oss kvar på västkusten i vår serie där vi tar tempen på Industrin och landar denna gång hos kontraktstillverkaren Propoint. Här blir det tydligt att begreppet "mät två gånger, såga en" är ledorden när man går in i 2021.

Propoints marknadschef, Peter Skårfors, vittnar om ett år av utmaningar och närmast en känsla av att jobba med bakbundna händer när det infördes besöksförbud i fabriken i Kungsbacka. Men trots svårigheterna bedöms bolaget överlag ha klarat sig bra och undvikit större bekymmer. 2020 är nu bakom oss, Hur var året för bolaget? – Speciellt på flera sätt, givetvis präglat av pandemin. Beroende på bransch har kunder både drabbats och gynnats, någon har tvärnitat i kvartal 2 för att sedan rivstarta igen i kvartal 3. Överlag har vi som bolag klarat oss bra och lyckats undvika både smittspridning och permitteringar. Trots förutsättningarna har vi kunnat knyta till oss två nya kunder, varav en vi aldrig träffat annat än över Teams. Sedan har vi fått en ny ägarkonstellation, vilket är kul och har mottagits positivt av kunder, medarbetare och leverantörer. Var låg svårigheterna under årets gång? – Förutom oron för människors väl och ve har det känts osäkert periodvis. Vi har sedan pandemin blev ett faktum besöksförbud i vår fabrik, vilket är nödvändigt men trist. Eftersom vi insåg att vårt främsta säljargument, att visa upp fabriken, inte skulle vara tillgängligt, beslöt vi att utveckla en digital fabriksvisning som vi använt flitigt sedan 7-8 månader. Man får vara anpassningsbar för att klara sig i en föränderlig värld. Nu när vi går in i 2021 hänger pandemin fortfarande över oss men vi har också ett växande problem med tillgången på komponenter, hur har detta påverkat er? – Det påverkar oss dagligen, och jag tror inte att något företag i vår bransch inte känner av det. Överlag jobbar vi med långa prognoser och materialbemyndiganden, eftersom många av våra större kunder har komponenter som hade långa ledtider redan för ett år sedan. I sådana fall klarar vi våra åtaganden, ibland med ett nödrop, men får problem att klara snabba ökningar. Det är svårare med de kunder som köper lite mer sporadiskt. Avancerade halvledare är betydligt svårare att hitta ersättare till än till exempel keramiska kondensatorer, som krisade häromåret. Hur jobbar ni proaktivt för att undvika eventuella problem relaterat till detta? – Det är svårt att hitta en quickfix, det handlar huvudsakligen om att ha lång framförhållning på de mest kritiska komponenterna och att samarbeta med kunder och leverantörer för att hitta lösningar. Samtidigt får man akta sig för att få panik, om alla ”överbeställer” så förvärras situationen. Sådana här kriser har kommit och gått förut, inte sällan som en konsekvens av en kris. Senast var det finanskrisen 2008 som ställde till det. Vad är den allmänna känslan nu när vi går in djupare i 2021? – Det blir arbetsamt att reda ut komponentanskaffningen. Efterfrågan finns på befintliga produkter och det satsas friskt på nya innovationer. Rimligen kommer en uppsida när marknader återigen kan bearbetas. Det är för närvarande ganska hopplöst för svenska företag att lansera nya produkter på den nordamerikanska marknaden

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-26 09:38 V22.4.33-2
Annons
Annons