Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Volkwagen
Elektronikproduktion |

Volkswagen planerar att leda cellproduktionen i Europa

Volkswagens massiva batteriplaner kommer att resultera i sex gigafabriker med en total produktionskapacitet på 240 GWh.

Under sin första Power Day presenterade den tyska bilkoncernen sin plan för att ta sig till ”pole position” inom e-mobilitet och batterier. Målet är att avsevärt minska batteriets kostnad och komplexitet för att göra elbilen mer attraktiv och samtidigt mer tillgänglig för så många som möjligt. Bara i Europa ska sex gigafabriker med en total produktionskapacitet på 240 GWh etableras i slutet av decenniet. – E-mobilitet har blivit en kärnverksamhet för oss. Vi integrerar nu systematiskt ytterligare steg i värdekedjan och säkerställer en långsiktig ”pole position” i loppet om bästa batteri och bästa kundupplevelse för nollutsläppsmobilitet, säger Herbert Diess, koncernchef för Volkswagen. För att nå detta har man stakat ut en väg. Enhetliga celler och synergier ska minska batterikostnaderna med upp till 50 procent. Dessa sex gigafabriker med en total produktionskapacitet på 240 GWh ska säkra batteriförsörjningen genom en samarbetsmodell. Produktionen uppe i Skellefteå hos samarbetspartnern Northvolt ska utökas till 40 GWh. Samtidigt siktar man på, genom ett samarbete med leverantörer, att återvinna upp till 95 procent av råvarorna. – Tillsammans med partners satsar vi på att ha totalt sex battericellsfabriker igång i Europa 2030 och på så sätt garantera försörjningen, säger Thomas Schmall. De nya fabrikerna förväntas producera celler med ett totalt energivärde på 240 GWh per år när de är färdigställda. De två första fabrikerna kommer att ligga i Skellefteå och i Salzgitter. Som tidigare rapporterats har Volkswagen reviderat sin tidigare plan för cellproduktion och valt koncentrera produktionen av premiumceller till den svenska gigafabriken i Skellefteå i samarbete med Northvolt. Produktionen av dessa celler kommer att starta år 2023 och gradvis utvidgas till en årlig kapacitet på upp till 40 GWh. Den gigafabrik som för närvarande drivs av Volkswagen i Salzgitter kommer att producera den enhetliga cellen för volymsegmentet från 2025. Produktionskapacitet på upp till 40 GWh per år planeras också för Salzgitter. Biltillverkaren menar att denna revidering ger förbättrade skalfördelar och minskar produktionens komplexitet. Målet är att en ny enhetlig cell kommer att ge mycket stora kostnadsbesparingar från 2023. Här strävar man efter att göra betydande framsteg när det gäller batterisystemet inklusive alla dess komponenter ner till cellen. – Vi strävar efter att minska batteriets kostnad och komplexitet och samtidigt öka dess räckvidd och prestanda. Detta kommer äntligen att göra e-mobilitet till en prisvärd, ledande drivteknik, säger Thomas Schmall, ansvarig för teknik i koncernledningen.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-15 11:45 V22.4.27-2
Annons
Annons