Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Fineline Mönsterkort | 22 mars 2021

Evertiq tar tempen på industrin – Fineline Nordic

Vi lämnar kontraktstillverkarna för en stund i vår resa genom elektroniksverige och vänder oss till mönsterkortarna. Hur har verksamheten under pandemiåret utvecklats för leverantören Fineline Nordic?

Fineline Nordic, med Göran Karlström i spetsen, berättar om ett år där allting hände på samma gång – rutiner skiftades, frakt och logistik behövde omarbetas och framsikten var grumlig. Men trots svårigheterna slutade 2020 i positiva toner. 2020 är nu bakom oss, Hur var året för bolaget? – Efter en riktigt bra start 2020 så kom pandemin, det blev en utmaning för oss precis som för alla andra skulle jag tro. Vi har haft kunder som stängde ner helt och det påverkade oss en del under 2020, men sett på helåret så gjorde vi vinst och förutom en kortare period under våren så har vi haft fullt upp. Utmaningen består i att även lyckas under svåra tider, att försöka att se på saker på lite annorlunda sätt, berättar Göran Karlström för Evertiq. Var låg svårigheterna under årets gång? – Pandemin kommer att förändra på hur vi jobbar och det blev en lite påtvingad förändring för oss allihop, nu är vi en bit inne i 2021 och ser inte något direkt slut. Vad som än händer tror jag inte vi går helt tillbaka till som det var innan. Från att ha ”åkt” till kontoret varje dag så började vi jobba hemifrån i slutet av mars 2020, det var en omställning i sig men idag är det mer naturligt med digitala möten och vi har anpassat oss bra tycker jag. Göran fortsätter och nämner att logistiken kring att få hem produkterna också kom att påverkas stort under året. – Fraktkapaciteten och inte minst kostnaden har påverkats en hel del under pandemin, speciellt flygfrakten var väldigt drabbad till en början. Moderbolaget Fineline Global har under 2020 förhandlat med nya leverantörer som vi börjat använda vid årsskiftet, vilket har stabiliserat frakten för vår del. Det kostar fortsatt lite mer än innan pandemin men är nu på en lägre nivå. Nu när vi går in i 2021 hänger pandemin fortfarande över oss men vi har också ett växande problem med tillgången på råmaterial relaterat till mönsterkort, hur påverkar det er? – Det är Inte bara tillgången utan även priserna på allt ingående material har stigit, både och kan påverka en del framöver. Det finns ett flertal faktorer som påverkar priset just på mönsterkorten, elbilar, 5G, Vindkraft med mera. Som det ser ut idag så kan tillgången variera över tid från leverantör till leverantör. Det kan också vara beroende på köpstyrka hos den aktuella leverantören till exempel om man blir prioriterad eller inte. Han nämner att desto mer man köper desto mer support på alla plan ingår, speciellt när det verkligen behövs. Men priset och tillgången märks – och ledtiderna är också längre. – Även om vi har förhandlade priser så talar de inte om just tillgången på råmaterial och ledtid för produktion. Just därför frågar vi nu oftare leverantören direkt för att veta både pris, ledtid och tillgång på material. Hur jobbar ni proaktivt för att undvika eventuella problem relaterat till detta? – Vårt kinakontor och logistiklager i Dongguan uppdaterar oss hela tiden och vi förmedlar alltid till kund direkt om vi ser att det behövs. Vi har också en bra relation till vår huvudägare fastprint China, så vi känner oss väl uppdaterade och kan verkligen hjälpa till om någon kund frågar oss. Ett tips är dock att ha lite längre framförhållning, att beställa i tid, fråga vad som gäller och hålla sig uppdaterad. Vad är den allmänna känslan nu när vi går in djupare i 2021? – Elektroniksektorn har ju gått relativt bra och det ser man på flertalet branschkollegor som gjort rekordresultat under 2020. Men det är alltid svårt att sia framåt. Vi tror att frakten går åt mer normala kostnadsnivåer, vi har mycket att göra och söker efter mer personal och ser ljust på framtiden. Vi vill att fler ska upptäcka oss och vad vi kan göra. Fineline är ju en global jätte i sammanhanget och vi ska alltid vara den leverantör som har svaret och kan hjälpa till även i svåra tider.
2021-07-15 08:57 V18.20.2-1