Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© ABB Elektronikproduktion | 12 april 2021

ABB ska se till att eldrivna flodtransporter blir verklighet i Lissabon

ABB har landad ett kontrakt med den spanska skeppsbyggaren Astilleros Gondán. Kraft- och automationsbolaget ska tillhandahålla en helt eldriven kraftlösning till tio stycken, 40-meters, snabba urbana passagerarfartyg som vardera transporterar upp till 540 passagerare över floden Tejo i Lissabon.

De tio nya färjorna ska drivas av färjerederiet Transtejo, S.A. och kommer att ersätta den befintliga flottan på denna rutt när de tas i drift mellan 2022 och 2024. Utöver energilagring kommer ABB att leverera en helt integrerad elkraftslösning och ett integrerat automatiserat marint framdrivningssystem, det framgår av ett pressmeddelande. Enligt Portugals nationella plan för koldioxidneutralitet 2050 strävar transportsektorn efter att uppnå 98 procents minskning av de årliga utsläppen jämfört med 2005, detta ska ske genom att stärka rollen för kollektivtrafiksystemet och ersätta nuvarande trafik med fossila bränslen med en i huvudsak eldriven flotta. ABB uppskattar att man genom att byta ut de tio färjorna som trafikerar floden Tejo från diesel till en helt integrerad eldriven lösning kan minska koldioxidutsläppen med cirka 6'500 ton varje år. Detta motsvarar samma mängd koldioxid som genereras av i storleksordningen 1'400 bilar per år. – ABB har valts ut både på grund av sin energieffektivitet och företagets omfattande erfarenhet av att leverera både helt eldrivna och hybridlösningar till färjemarknaden, säger Antonio Pacheco, chef för GRP Division på Astilleros Gondán i pressmeddelandet. – Detta projekt är ytterligare en viktig milstolpe för framdrivning med nollutsläpp och visar att det finns beprövad teknik idag som kan tjäna framtida behov av hållbara och snabba transporter med passagerarfärjor, säger Juha Koskela, chef för divisionen ABB Marine & Ports. De nya färjorna som spelar en avgörande roll i Lissabons kollektivtrafiksystem drivs av batteripaket med en total kapacitet av vardera 1'860 kWh. ABB:s första kontrakt omfattar en helt integrerad elkraftslösning och ett integrerat automatiserat marint framdrivningssystem för alla tio färjorna samt batteripaket för den första färjan i serien. ABB:s kraftdistributionssystem Onboard DC Grid säkerställer att batteriuteffekten levereras till färjans delsystem på optimalast möjliga sätt samt möjliggör en säker integrering och tillförlitlig drift av övriga komponenter i framdrivningssystemet. Det övergripande drivsystemet styrs av ABB:s Power and Energy Management System (PEMS), som också kommer att öka feltoleransen och ge en hög nivå av tillförlitlighet samtidigt som maximal batterilivstid säkerställs.
Annons
Annons
2021-10-14 17:14 V18.25.1-1