Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Fordonskomponentgruppen
Komponenter |

'Halvledare bör betraktas som en strategisk råvara'

Att bristen på halvledare ligger högst upp på agendan vid morgonmötena inom industrin är ingen nyhet. Inte heller hur den har satt stopp för produktionen i flera industrier utanför vår egen. Men den kan dessutom komma att äventyra omställningen från fossilt bränsle.

Fredrik Sidahl, vd för Fordonskomponentgruppen deltog för några dagar sedan i ett samtal i SVTs morgonstudio om effekterna av bristen för fordonsindustrin. När pandemin tog sin fart så reagerade fordonsindustrin på så sätt att man bildligt talat drog i handbromsen. Företag avbeställde sina ordrar och la nya prognoser längre fram med lägre volymer. Samtidigt som detta hände såg vi något som vi har rapporterat om tidigare, andra halvledartörstiga marknader ökade i takt med att hemarbete blev vanligare och att vardagsnöjen utomhus försvann – konsumentelektronik gick åt som smör i solsken. När fordonsindustrin sedan återhämtade sig, relativt fort som Fredrik Sidahl beskriver det, så fanns inte dessa volymer längre att tillgå. Detta har resulterat i att tillverkningsvolymerna för fordonsindustrin får sig en törn, även fast efterfrågan finns där. – Men det fina i det här, om man kan snacka om någonting som är bra, är att det drabbar alla. Volymerna sjunker för alla så man tappar inga marknadsandelar och förhoppningsvis kan ju fordonsindustrin komma tillbaka genom att köra ikapp när allting har normaliserats igen, säger Fredrik Sidahl i programmet. För den svenska fanbäraren inom svensk fordonsindustri, Volvo, har detta resulterat i att man stänger ner bilfabriken i Torslanda i Göteborg under en hel vecka. Och precis som Fredrik Sidahl var inne på planerar Volvo att köra ikapp tappen från detta stopp genom att hålla öppet en vecka i augusti då fabriken annars skulle ha semesterstängt, något som Evertiq rapporterat om tidigare. Vad som inte togs upp i segmenten, och som vd:n för Fordonskomponentgruppen istället fyller ut med i ett uppdatering på gruppens hemsida är att Sverige faktiskt valt att stå utanför en EU-allians gällande lokal utveckling och tillverkning av halvledare. 19 EU-länder skrev under denna allians under december förra året, och Sverige valde att hålla sig utanför. Här menar Fredrik Sidahl att det handlar om brist på kunskap hos de som representerar vårt land i unionen. ”Halvledare är en komponent närmast att betrakta som strategisk råvara. Den tillverkas i dag främst i Asien men också i USA samt en liten del ca 10% i Europa – men behovet är mångdubbelt som växer lavinartat,” skriver Sidahl i uppdateringen. Globalt svarar fordonsindustrin för 11 procent av den totala halvledarefterfrågan, och det är en industri som väntas kräva upp till tre – fyra gånger fler halvledare inom en femårsperiod. Och den ökningen har till stor del att göra med övergången till eldrivna fordon. Och det är här Fredrik Sidahl gör sin huvudpoäng. Han må representera fordonsindustrin, men blicken är inte låst där. I TV-rutan diskuterades ”det lilla energisystemet – fordonet” men den stora oron bör enligt Fredrik vara det stora systemet, nämligen samhället. ”All typ av energialstrande system – vind, sol, vatten, kärnkraft behöver halvledarkomponenter. Batterier kan vi använda för lagring och det insåg man tidigt även i Sverige så här är man med i batterialliansen, som bland annat är förutsättningen för Northvolt men som sagt – inte Sverige och halvledaralliansen,” skriver vd:n.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-15 11:45 V22.4.27-2
Annons
Annons