Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Charge Amps Elektronikproduktion | 28 maj 2021

Från startup till scaleup - Charge Amps växer med 200%

Det går framåt för Charge Amps, och i en ordentlig fart. Färska siffror visar på en tillväxt med 200 procent YoY under årets första kvartalet. Och Inför den stundande börsnotering stärker bolaget upp med nyckelpersoner.

Charge Amps har värvat Jenny Jerselius som Chief Marketing Officer. Hon tar plats i företagets ledning. Företaget har även tillsatt Johan Roden som Chief Commercial Officer Europe och Carl-Johan Ihre som Head of Business Strategy Development, meddelar bolaget i ett pressmeddelande. Charge Amps tog i mars i år in 130 miljoner kronor i nytt kapital från Swedbank Robur. Kapitalet ska bland annat öronmärkas till att stärka Charge Amps som ett globalt varumärke inom green-tech, samt förbereda bolaget inför dess stundande börsnotering. Jenny Jerselius som nu kliver in i rollen som Chief Marketing Officer får således en nyckelroll i bolagets fortsatta framfart. Färska siffror visar att Charge Amps försäljning växte med 200 procent under Q1 2021 jämfört med samma period i fjol. Under det första kvartalet sålde bolaget för 50 miljoner kronor, vilket är ungefär hälften av var bolaget sålde under helåret 2020. – Det är en väldigt stark tillväxt i vår bransch. Idag är 50 procent av alla bilar som säljs i Sverige antingen el eller hybrid. En bil lever i 17 år så det kommer ta lång tid innan hela flottan har bytts ut, så vi ser att det kommer vara en starkt tillväxt globalt under många år, säger bolagets vd Anders Bergtoft till tidningen Breakit. Under årets första kvartalet har bolaget även påbörjat sin etablering på marknaderna Nederländerna, Storbritannien, och Tyskland, där ett nyckelavtal med tyska Dressel EGU även har offentliggjorts. – Elbilen var tidigare vanligast hos early adopters, men idag är kundsegmentet brett och inkluderar vanliga barnfamiljer, bostadsrättsföreningar och företag som vill erbjuda sina anställda möjligheten till att ladda bilen under arbetsdagen. Detta gör marknadsföringen komplex, vilket innebär att Jenny Jerselius kompetens är ett viktigt tillskott i det här stadiet, förklarar vd Anders Bergtoft, i pressmeddelandet. – Jag kommer in i en spännande fas när Charge Amps går från startup till scaleup. Mitt arbete är att bygga ett marknadsledande varumärke i kategorin sustain tech på en global nivå, säger Jenny Jerselius i pressmeddelandet.
Annons
Annons
2021-09-16 12:37 V18.22.17-1