Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© myFC_Michael
Elektronikproduktion |

myFC samarbetar med global spelare inom soft mobility

myFC tar ett viktigt steg mot ett kommersiellt genombrott. En av de globala jättarna inom soft mobility går in i ett samarbete för att testa myFC:s lösning med skalbara mikrobränsleceller i sina produkter.

– Det är precis rätt typ av kund och utvecklingsprojekt, jag ser mycket stor potential både för dem och oss, säger Michael Glantz, vd på myFC i ett pressmeddelande. Ordern kommer från Lightec Inc. i Tokyo, Japan, som i sin tur representerar en global komponenttillverkare inom E-mobilitet. – Tills vidare är jag begränsad av ett sekretessavtal, men det rör sig om ett stort företag som är mycket välkänt och väletablerat på den globala marknaden, säger Michael Glantz. Enligt myFC:s styrelseledamot Johnny Bräster, med mångårig erfarenhet från Fordonsindustrin, är en affär och ett utvecklingsuppdrag av det här slaget exakt vad myFC har försökt få till under det senaste året när verksamheten styrt in tydligare mot att vara en teknikleverantör på B2B-marknaden. – Vår teknologi är som gjord för den här typen av lösningar för soft mobility, med mindre elektrifierade fordon som last mile delivery-fordon, sparkcyklar, elcyklar och liknande, där vanlig batteridrift alltid innebär begränsningar. Med våra bränsleceller går det som regel att förlänga räckvidden ordentligt jämfört med enbart batterier, förklarar Johnny Bräster. Fokuset på hållbara energilösningar och den ökande tillgängligheten till vätgas gör att myFC:s lösningar och teknologiska kompetens ligger helt rätt i tiden. Med företagets hybridlösningar mellan bränslecell och batteri installerade går det att köra elfordon betydligt längre. – En annan stor fördel är att en vätgastank går att fylla på någon minut, det innebär en stor skillnad jämfört med att ska stå stilla i timtal för att ladda en motsvarande energimängd från ett eluttag, säger Johnny Bräster. Just när det gäller soft mobility går även infrastrukturen lätt att lösa. – I princip skulle det kunna vara tankar stora som vanliga kolsyreflaskor eller som finns i ett ställ på den lokala bensinstationen. Du behöver inte bygga upp en hel kedja med nischade vätgasmackar, säger Johnny Bräster. Att det är ett företag som är etablerat på en global marknaden, och att affären sker via en japanska Lightec, tycker vd Michael Glantz gör affären extra intressant.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-26 09:38 V22.4.33-2
Annons
Annons