Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© ABB
Elektronikproduktion |

ABB elektrifierar Helsingborgs Hamn

Målet för Helsingborgs Hamn är att bara Sveriges mest hållbara hamn 2022. Ett stort steg mot att driva en fossilfri verksamhet har nu tagits när hamnen blir den första i Sverige med elektriska dragbilar; och för laddinfrastrukturen står ABB.

Helsingborgs Hamn är Sveriges näst största hamn och en av norra Europas främsta containerhamnar. Här lastades och lossades åtta miljoner ton gods förra året. Personbilarna i hamnen har redan elektrifierats och nu har första steget i elektrifieringen av arbetsfordonen tagits: investeringen i fyra elektriska dragbilar från holländska Terberg som ska köra containrar till och från båtarna i den tre kilometer långa hamnen. – Vi strävar efter att vara Nordens modernaste hamn och vårt omfattande hållbarhetsarbete är en viktig del av det. Investeringar i innovativ teknik som ökar kapaciteten och förbättrar hållbarheten är en förutsättning för att nå våra hållbarhetsmål, säger Bart Steijaert, vd Helsingborgs Hamn i ett pressmeddelande. Ett hamnområde med mycket gods och tung trafik är inte en helt lätt miljö att elektrifiera. Den ställer krav på robusta DC-laddare med höga effekter och valet föll därför på den nya modellen Terra 184 på 180 kW som gör det möjligt att antingen ladda ett fordon på full effekt eller dela på effekten och ladda två samtidigt. De fyra högeffektsladdarna från ABB köptes in via energiteknikdistributören Rexel. – Terra 184 är en robust laddare som klarar av att leverera den höga effekt som dragbilarna kräver. Tack vare att ABB själva utvecklar både mjuk- och hårdvara så har vi en väldigt djup kompetens inom elektrifiering. Det är något som kommer våra kunder både lokalt och globalt till godo, säger Jenny Miltell, säljare på ABB Electrification i Sverige. I Helsingborgs Hamn har laddinfrastrukturen planerats så att dragbilarna med små laddningsraster ska klara en hel dags produktion utan någon längre laddning. Simuleringar har gjorts på hur eldragbilarna ska fungera med laddningsmönster som naturligt följer personalens pauser. – I första fasen testar vi fyra dragbilar och fyra laddare. Fungerar det bra kommer vi att titta på upphandling av ytterligare elektrifierade dragbilar. Målet är att vi ska ha helt fossilfria arbetsfordon 2024, avslutar Christina Argelius, teknikchef Helsingborgs Hamn.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-26 09:38 V22.4.33-1
Annons
Annons