Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© mikhail mishchenko dreamstime.com
Elektronikproduktion |

Framgångarna som föddes ur Inissions Innovation Awards

Det är åter igen dags – efter ett avbrott på grund av pandemin – att sparka igång Inissions årliga innovationstävling.

Tävlingen har sedan 2012 hjälpt svenska innovationer att lyfta genom att ha erbjudit ”luft under vingarna” i form att tillverkningstjänster för en miljon kronor. När tävlingen går av stapeln denna gång är det utan sällskap av Prevas, som i tidigare upplagor erbjöd utvecklingstjänster – en tjänst som kontraktstillverkaren idag kan kan erbjuda själv via verksamheten i Västerås. Inför årets upplaga har Evertiq valt att titta närmare på tre tidigare deltagare som samtliga stått högst upp på prispallen. Frågan är hur vinsten förvaltades och vart företagen befinner sig idag – som ett smakprov kan vi säga att ett av bolagen rapporterade en nettoomsättning på närmare 80 miljoner kronor under 2020 – trots pandemins utmaningar. Men låt oss backa bandet och titta på själva tävlingen, eller uppkomsten av den. När tävligen först annonserades 2012 sa Inission att man ville ”utmana branschen och ta ett nytt grepp kring entreprenörskap”, detta genom att just lansera denna tävling där innovatörer med begränsade resurser kunde få en chans till att lyfta med externa muskler. Olle Hulteberg, Inissions ena grundare, sa i samband med utlysningen att ”Inission är sprunget ur entreprenörskap och en stark tro på konkurrenskraftig svensk produktion” och menade att tävligen på ett sätt är en möjlighet att kunna ena nya entreprenörer och kontraktstillverkaren i nya framgångsrika samarbeten. Tre innovationer värda miljonen Hela tävlingen går som sagt ut på att utmana branschen, gynna svensk industri och samtidigt ge liv åt briljanta ideér. Så låt oss titta på tre vinnare som gjorde just detta.
© Inission
Det första bolaget vi tittar närmare på är givet, tävlingens absolut första vinnare. 2012 stod Björn Jernström, CTO och grundare av Ferroamp högst upp på podiet med innovationen EnergyHub. Den vinnande lösningen kombinerade en växelriktare för solceller med ett lokalt energilager – vilket enkelt uttryckt gör en installation av solceller mer lönsam och användbar för elabonnenter. Det är nog få som lyckats undvika att läsa om Ferroamps framgångar den senaste tiden med det tryck som finns över cleantechsektorn. Men när vinsten delades ut var bolaget helt klart före sin tid. Vid Evertiqs återkoppling med Björn Jernström ett år efter vinsten sa han att förutom själva tillverkningen fick bolaget hjälp med att fram prototypen, något som var otroligt värdefullt då det både sparade bolaget tid och pengar. Sedan dess har bolaget tågat på och via en börsnotering 2019 fick Ferroamp kapital att växa och investera i utveckling. Bolagsmässigt är Ferroamp långt från den punkt bolaget befann sig i när Björn mottog vinsten. Under fjolåret låg nettoomsättningen på 77 miljoner kronor och man har idag cirka 50 anställda inom bolaget. Det senaste i Ferroamps framgångssaga är ett nystartat projekt tillsammans med bland annat Polestar och CTEK. Man tar helt enkelt Ferroamps teknikplattform och tar ett kliv mot fordonssektorn där trion tillsammans planerar att utveckla V2X-teknik (Vehicle-to-Everything).
© Inission
2017 var det H&E Solutions som kammade hem segern med sitt EVAM system som varnar bilister om utryckningsfordons framfart. Systemets syfte, vilket också var en stor del till att bolaget tog hem vinsten, går ut på öka trafiksäkerheten samt förbättra framkomligheten för utryckningsfordon. Med EVAM kan utryckningsfordon att skicka lokala varningsmeddelanden till bilister i närheten och med det öka sin framkomlighet. Produkten aktiveras av utryckningsfordonets förare och skickar ett hyperlokalt varningsmeddelande med hjälp av RDS till bilister i det direkta närområdet. Varningsmeddelandet tas emot av bilens ljudsystem och spelas upp i högtalarna samt visas på ljudsystemets skärm. Det spelar ingen roll om bilisten lyssnar på radio, CD eller AUX, varningsmeddelandet kommer att tas emot oavsett. I samband med att H&E Solutions kammade hem vinsten sa vd, Alex Hedberg att man räknade med att börja sälja redan nästa år, det vill säga 2018. – Med andra ord kommer det lägligt och vi ser inga som helst problem med att utnyttja hela prissumman under ett år, sa Alex Hedberg när vinsten mottogs. Och visst tog man nytta av visten och samtidigt går det att konstatera att förstaplatsen gav luft under vingarna. 2017, det år som bolaget vann hade H&E Solutions en nettoomsättning 29,000 kronor, året efter registrerades en nettoomsättning på 678,000 kronor och under 2019 låg den på 2,78 miljoner kronor. I februari i år meddelade bolaget att man fortsätter att jobba med VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut för att förbättra trafiksäkerheten. Tillsammans jobbar parterna med ett projekt som en del av H&E Solutions etablering i Tyskland och mäter ytterligare effekter av EVAM-systemet i trafiken.
© Inission
Den sista vinnaren vi valt att titta närmare på är Viscando. Bolaget ställde sig 2018 högst upp på podiet med sin sensorteknologi som upptäcker fordon, fotgängare och cyklister och anpassar automatisk styrning efter trafikanternas beteenden. Produkten har utvecklats och tillverkats i Sverige, vilket var något som vd Amritpal Singh vid tillfälle av vinsten tryckte hårt på och menade att ”Made in Sweden” fortfarande har ett värde. Han ville därför också på alla möjliga sätt behålla den här hemma i Sverige. Med nya tillverkningsresurser bakom hörnet var målet att utöka produktionen för att få ut fler och med bättre exemplar. I samband med vinsten berättade Amritpal Singh för Evertiq att företaget saknade produktionskompetensen för att nå en skalbar volymproduktion och att man ville satsa vinstpengarna på att ta produkten till nästa steg. Sedan vinsten har Viscandos teknologi skördat framgångar och hjälper exempelvis Stockholms stad att optimera flödet i korsningar. Men framgångarna stäcker sig även bortom Sverige och bolagets lösningar har används i bland annat Belgien och Irland. Nu senast meddelade Viscando att bolagets OTUS3D system just är med i en årslång utställning vid svenska ambassaden i Washington, USA. Utveckligen av en ”industrihögtid” Med snart 10 år på nacken och snart lika många vinnare har Inission Innovation Awards ändå kommit att bli något av en högtid inom elektronikindustrin. Det är ett firande av svenska innovationer, ideér och vår bransch. Vi kontaktade Olle Hulteberg för att prata lite om tävligen i stort och vad den faktiskt har kommit att betyda för alla parter. Han berättar att det varje år trillar in cirka 200 anmälningar varje år – men långt ifrån alla anmälningar når fram till ett formellt tävlingsbidrag. Under årens lopp blir det en hel del innovationer som har sökt lyckan. Inission har kört innovationstävlingen nu i ett antal år, och om jag ska tvinga dig att lyfta fram en favorit bland framgångssagorna, i vilket företag landar vi i då? – Wow, ja det är så många perspektiv men Björn (Ferroamp. reds anm) har absolut gjort ett envist och uthålligt avtryck som ska premieras, berättar Olle. Det finns ett inbyggt syfte att lyfta svensk industri i och med denna tävling. Men efter vinsten, vilka krav ställs på vinnarna att försöka hålla produkten, rent materialmässigt, så svensk som möjligt? Den frågan kan precis som Olle Hulteberg säger ses som rätt ideologisk. Men det finns fortfarande, precis som Inission själva och många av vinnarna har uttryckt det tidigare, ett värde i ”Made in Sweden” – så varför inte öka andelen av produkten som är just det, ”Made in Sweden”. Dock så är det enbart vinnaren eller produktägaren som i slutändan styr över det, precis som Olle säger. – Samtidigt har vi vid så många tillfällen påvisat att med rätt arbetssätt så finns det så mycket pengar att spara. Jag brukar säga att 95 procent av en produkts pris sätts i de tidiga faserna, konstruktion och utveckling, och nu får ju vi vara med vinnaren i hela denna resan och då brukar resultatet bli så bra att produktionen stannar i Sverige. Hur säkerställer ni att vinnaren faktiskt nyttjar tjänsten så att den inte går till spillo? – Som entreprenörer vill vi att vinnaren ska utnyttja sitt pris till fullo. Vi vill ju att innovationen ska bli en succé. Med det som plattform försöker vi att underlätta så långt det är möjligt. Till exempel väljer vi vilken Inission fabrik som är mest lämplig tillsammans med vinnaren. En intressant liten sidfot i diskussionen är att Inission – som en kontraktstillverkare – har varit med och på sätt och vis ”skapat” sina egna kunder i och med tävlingen. Och av de som tas upp i denna text är faktiskt två fortfarande kunder till bolaget än idag. På frågan hur tävlingen utvecklats både när det kommer till Inission och bidragen så framkommer det att en del av kraven på innovationerna har ändrats sedan start. Idag kräver man exempelvis en fungerande prototyp för att kunna delta. Men Olle lämnar mig med en kommentar som hänger kvar ett tag; ”Det som är slående är att det tar lång tid att vara innovatör. Ferroamp är ett bra exempel.” Värdet av vinsten för deltagarna i tävlingen är ganska självklar, men vad har den stora vinsten av innovationstävlingen varit för Inission? – Det finurliga med vinsten är att det är så positivt för alla involverade. Vinnaren får inte enbart priset utan bra publicitet för sin Innovation. För Inission får vi förhoppningsvis en nöjd och långsiktig kund och slutligen för massmedia så skapar det bra läsvärde, avslutar Olle Hulteberg.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-26 09:38 V22.4.33-2
Annons
Annons