Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Volvo Penta Elektronikproduktion | 01 juli 2021

Volvo Penta startar produktion av drivlinor till elektrisk brandbil

Volvo Penta har nu inlett produktion av elektriska drivlinor till den elektriska brandbilen “Revolutionary Technology” (RT) som har utvecklats av brandfordonstillverkaren Rosenbauer.

– Vi inledde vårt partnerskap inom elektromobilitet med Rosenbauer 2019 och vi har gått från konceptstadium till produktionsstart på rekordtid. Detta är en milstolpe i vår resa mot elektrifierade produkter. Vi ser idag en växande efterfrågan av elektriska lösningar på marknaden och nära samarbeten med våra kunder i form av pilotprojekt som detta, är vårt sätt att möta den ökande efterfrågan, säger Giorgio Paris, som leder affärsenheten Volvo Penta Industrial i ett pressmeddelande. Genom att anpassa beprövad teknik från Volvo Lastvagnar och Volvo Bussar, har Volvo Penta och Rosenbauer utvecklat världens första elektriska brandbil, RT. Arbetet med RT innebar nya och högre krav än tidigare på Volvo Pentas elektriska drivlinor. Till skillnad från andra elektriska fordon från Volvokoncernen, vilka ofta kan klara sig med två eller kanske tre elektriska maskiner, krävde RT fyra maskiner för att klara av det jobb som en brandbil utför. Alla fyra maskiner behöver kunna köras samtidigt – två för framdrivning, en för att förse fordonet med extra kraft och räckvidd och en som förser bilens utrustning med elektricitet, om man till exempel vill kunna använda en skumpump. En ny kylenhet (active cooling unit, ACU) har också utvecklats i nära samarbete med Rosenbauer, allt för att göra brandbilen så kompakt som möjligt. Den nya kylenheten använder ett system för 600 volt istället för det konventionella 24-voltssystemet. Den extra kraften möjliggör inte bara kylning av batterierna, utan även kylning av själva fordonet. Rosenbauer har redan levererat tre fordon med Volvo Pentas elektriska drivlina för test i verklig miljö till brandkårer i Berlin, Amsterdam och Dubai. Nu har de första elektriska drivlinorna nått tillverkningsfasen, vilket sker i Volvo Pentas fabrik i Vara. Här tillverkas kylenheten och systemet förbereds med mjukvara och sampackas för att göra installationen så enkel som möjlig för kunden.
Annons
2021-10-14 17:14 V18.25.1-2