Annons
Annons
Annons
Annons
© Husqvarna Elektronikproduktion | 06 juli 2021

20,000 robotgräsklippare med felaktiga kretskort måste åtgärdas

I slutet av juni gick Husqvarna ut med att ett parti kretskort med en bristfällig komponent orsakat fel på vissa av bolagets robotgräsklippare av Automower-modellen. Nu står det klart att det handlar om cirka 20’000 robotgräsklippare.

Problemet yttrade sig med att de påverkade robotgräsklipparna slutat fungera efter kort tids användning. Det visade sig som sagt bero på ett parti felaktiga kretskort från en underleverantör till bolaget. Husqvarna säger att totalt så nådde cirka 20,000 robotgräsklippare – vilket motsvar mindre än en produktionsvecka – slutkunder globalt innan problemet hade identifierats fullt ut. Här hemma i Sverige rör det sig om cirka 3,000 – 4,000 av dessa som nått konsumenter. I en uppdatering skriver bolaget att man har levererat ungefär tre fjärdedelar av kretskort för reparation. Samtidigt påpekar man att detta tar längre tid än önskat i och med den globala bristen på komponenter. ”Vi och våra återförsäljare har detta som vår absolut högsta prioritet och alla tillgängliga komponenter går till produkter som behöver åtgärdas,” skriver bolaget. – Vi beklagar djupt de problem som denna situation orsakat både för konsumenter och återförsäljare som köpt våra produkter. Även om de felaktiga robotgräsklipparna utgör en mycket begränsad andel av Husqvarna-koncernens årliga försäljning är varje missnöjd kund eller återförsäljare en för mycket och vi förstår att vi inte mött alla kunders och återförsäljares förväntningar i det här fallet. Vi arbetar nu hårt för att åtgärda de återstående produkterna tillsammans med våra kompetenta återförsäljare och kommer utvärdera den här situationen, se över våra processer och göra allt vi kan för att återvinna förtroendet hos de kunder och återförsäljare som drabbats, säger Henric Andersson, vd och koncernchef i ett pressmeddelande.
2021-07-15 08:57 V18.20.2-1