© Powercell
Elektronikproduktion |
PowerCell fördjupar samarbetet med ZeroAvia
PowerCell meddelar att bolaget fått en order värd sammanlagt 10,9 miljoner kronor från brittiska ZeroAvia. Ordern omfattar bränslecellsstackar, bränslecellssystem samt ingenjörstjänster och beräknas levereras löpande under ett års tid.
Ordern är del av ett samarbetsavtal som de båda företagen nu ingått och som syftar till att ta fram ett certifierbart bränslecellssystem för kommersiell användning i flyg. Projektet, som går under namnet HighFlyer 2, har som mål att utveckla ett utsläppsfritt 19-sitsigt bränslecellsdrivet trafikflygplan. I det här projektet kommer ZeroAvia samarbeta med PowerCells brittiska samarbetspartner, bränslecellsintegratören Hypermotive Ltd.
I september förra året genomförde ZeroAvia världens första vätgaselektriska flyg med ett kommersiellt flygplan. Ombord på planet fanns ett PowerCell MS-100 bränslecellssystem. Det svenska bolaget har sedan tidigare i år erhållit två beställningar på bränslecellssystem från ZeroAvia vilket tidigare också rapporterats.
–Från ett hållbarhetsperspektiv kan samarbetets betydelse knappast överdrivas eftersom det handlar om att lösa en av de verkligt stora miljöutmaningarna inom transportområdet – hur flyget skall bli mer miljöanpassat. Men flygindustrin har också unika krav på såväl stabilitet som prestanda och att vi som bolag är konkurrenskraftiga inom ett så pass krävande segment är en tydlig bekräftelse på vår teknologiska position såväl som på vår kompetens och vårt affärserbjudande, säger Richard Berkling, vd för PowerCell i ett pressmeddelande.
– Vätgas är det enda gångbara alternativet för stora utsläppsfria flygplan eftersom det har tre gånger så högt specifikt energiinnehåll som flygbränsle och mer än 100 gånger så högt som dagens bästa batterier, säger Val Miftakhov, grundare av och vd för ZeroAvia.