Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Scania Elektronikproduktion | 28 juli 2021

Scania: 'bristen på halvledare håller i sig'

Scania vänder förlust till vinst under det andra kvartalet 2021. Den svenska lastbilsjätten visar upp en resultat om 3,76 miljarder kronor under kvartalet, jämfört med en förlust om 544 miljoner kronor under samma period 2020.

Återhämtningen har fortsatt under årets andra kvartal och såväl orderingång som leveranser steg kraftigt i jämförelse med föregående år. Under det andra kvartalet 2021 ökade nettoomsättningen med 54 procent till 39 miljarder kronor, jämfört med 25,4 miljarder kronor under samma period i fjol. Rörelseresultatet ökade till 5,07 miljarder kronor från en förlust om 192 miljoner kronor. – Återhämtningen har fortsatt under årets andra kvartal och såväl orderingång som leveranser steg kraftigt i jämförelse med föregående år. Scania levererade ett starkt resultat med en rörelsemarginal på 13,0 procent både i andra kvartalet och för första halvåret 2021, säger vd Christian Levin i kvartalsrapporten. Han fortsätter att berätta att bolaget lyckats undvika oplanerade produktions-stopp även under andra kvartalet trots en fortsatt mycket ansträngd situation med komponentbrist i leveranskedjan. – Samarbetet mellan leverantörer, medarbetare och facket – alla med fullt fokus på Scanias kärnvärde ”kunden först” – har varit framgångsrikt och tack vare en god dialog med våra kunder har vi hittat lösningar för att minimera en negativ påverkan på leveranserna till dem. Vi ser dessvärre inte att bristen på halvledare kommer att vara över i närtid utan är något vi fortsatt måste parera, fortsätter vd:n. Under kvartalet passerades även en milstolpe - nämligen över 500 000 uppkopplade fordon. Majoriteten av Scanias fordonsflotta som rullar på omkring marknaderna globalt är nu uppkopplad. – Vår ägare TRATON GROUP har nyligen tillsammans med Daimler Truck och Volvo Group undertecknat ett samförståndsavtal med planen att installera och driva ett publikt ladd-nätverk med hög kapacitet för batteridrivna elektriska tunga lastbilar för fjärrtransporter och bussar i Europa. Genom samarbeten som detta påskyndar vi skiftet till ett hållbart transportsystem. En pusselbit som dock fortfarande kräver mer arbete och stöd från politiken är elförsörjning från förnybara energikällor och utbyggnad av elnätet, avslutar Christian Levin.
Annons
Annons
2021-09-24 13:56 V18.23.2-1