Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Sinf
Analys |

Sinf: Digitaliseringen och automatiseringen på många håll trög

46 procent av underleverantörerna uppger att deras produktivitet ökat under kvartal två. Men när det gäller digitalisering och automatisering har industrin en lång väg kvar. Det visar Underleverantörsbarometern från arbetsgivarorganisationen Sinf.

– Barometern visar att företagens produktivitet under kvartal två har ökat men delar av industrin är fortsatt försiktiga i sin digitalisering och automation går på många håll trögt även om företagen uppger att de skulle göra dem mer attraktiva. Vi ser en uppdelning där vi har ett antal företag som ligger långt fram och därmed skapar en fin tillväxt samtidigt som en stor grupp halkar efter säger en oroad Sanna Arnfjorden Wadström, Sinfs vd, i ett pressmeddelande. I Underleverantörsbarometern för kvartalet uppger 28 procent av företagen att de har digitaliserat inom administration de senaste tre åren medan 22 procent uppger att de har digitaliserat inom tillverkningen. 21 procent uppger att företagets digitalisering är oförändrad sedan tre år tillbaka. Inom svensk industri uppger 73 procent att automatiseringen i produktionssystemet varit oförändrad de senaste tre åren. Av de som automatiserat har fokus legat på fler robotar för maskinbetjäning. Fyra av tio företag uppger att de är digitaliserade/automatiserade till 50 procent eller mer i verksamheten. 19 procent uppger att de enbart är digitaliserade/automatiserade till tio procent eller mindre. Underleverantörerna uppges vara överens om att konkurrenskraften ökar i och med mer digitalisering och automation. Här uppger 62 procent av underleverantörerna att konkurrenskraften kan öka med tio till 20 procent. – Vi vet om att investeringen för att automatisera och digitalisera kan vara utmanande för de små- och medelstora företagen. Där är stödinsatser från vår Regering viktiga. Det är viktigt att även de mindre industrierna och företagen kommer i gång med sitt effektiviseringsarbete. Och intresse finns. 42 procent av underleverantörerna uppger i barometern att de är intresserade av AI i verksamheten men oroande är att 41 procent inte är det. 18 procent uppger att det inte är intressant för verksamheten, säger Sanna Arnfjorden Wadström. Enligt Sinf har 14 procent börjat använda AI eller är i startgroparna. 36 procent av underleverantörerna uppges vara intresserade av att lära sig mer. – Samtidigt blir jag oroad för de företag som inte griper möjligheterna nu, de löper stora risker framåt. De kommer att utmanas genom att bli omkörda och kostnadstunga när konkurrenterna accelererar och kan leverera snabbt och prispressat. Här är det just nu livsviktigt att hänga med och satsa skyndsamt säger Wadström och fortsätter: Men för industrin är också automatiseringen förenad med dyra investeringar och för att klara det måste verksamheten ha tillgång till likvida medel. Här kan många verksamheter som under krisen och materialbristen sett sina verksamheters marginaler krympa ha utmaningar och behöver hjälp både med investeringskapital och expertis, säger Sanna Arnfjorden Wadström.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-26 09:38 V22.4.33-1