Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© MMAB (montage) Mönsterkort | 25 augusti 2021

Expansivt MMAB blickar mot 2022

Efter tre år av tunga investeringar stannar mönsterkortstillverkaren upp för en stund för att reflektera – med blicken spänd mot nästkommande år.

Malmö Mönsterkort har befunnit sig i en investeringsbubbla de gångna tre åren. 2021 inleddes med att bygga ut ett kallförråd, vilket gav ytterligare 100 kvadratmeter för lager och en likvärdig yta i fabriken. Därefter har bolaget fortsatt att uppgradera maskinparken, senast med en DES-lina som driftsattes i maj. Tobias Hjelm, vd på MMAB, säger till Evertiq att man följt sin investeringsplan hårt och att det har gått relativt fort. – Det vi har åstadkommit hittills på tre år är något som normalt sett kanske görs på tio år, säger Tobias och berättar att de tidigare köpen av maskinerna från Teltex har bidragit till att tiden kortats ned. Investeringstakten – tillsammans med alla förberedelser, ommöbleringar, omstruktureringar och installationer – har varit givande, men också ansträngande, för bolaget. Och det låter som att man har kommit fram till en behaglig hållpunkt. Förutom att hålpläteringslinan ska driftsättas under veckan och att en pre-cleaning-lina är på väg kommer man att lägga ner tid på optimering, verifiering och testkörning. – Vi sträcker på oss gällande kapacitet och kapabilitet redan nu, men vi räknar med att bli varma i processerna vid årsskiftet, säger Tobias. Med ökad kapabilitet och kapacitet har man nu möjligheten att tillverka mönsterkort med fler lager, mindre ledarbredder och isolationsavstånd, hög aspect ratio samt små viahål. Detta gör att man blickar mot nästkommande år med en förhoppning om att skörda frukterna av arbetet som lagts ned. – Vårt sikte är att nå nya typer av marknader som kräver mer avancerade mönsterkort. Samtidigt vill vi följa med i utvecklingen, där designerna blir mindre och mindre, säger Tobias. MMAB har, precis som många andra, upplevt kort visibilitet, utmaningar med produktionsmaterial och långa leveranstider. Men så här långt har det gått bra för bolaget, säger Tobias. – Vi satte en offensiv budget för det här året, och har presterat bra under årets första halva. Efter en stark julimånad och en fin augustimånad ser även september bra ut. Orderstocken ser riktigt fin ut, berättar Tobias. På frågan om effekterna av en pandemi som håller i sig in på nästkommande är vd:n trygg i verksamheten. – Kombinationen av vår fabrik i Malmö och vår tradingdel i Kina gör att vi står på två ben och har en balans i vår produktion och våra leveranser. Vi har upplevt både tung belastning och vakuumperioder så här långt under pandemin. Skulle den bli utdragen är jag säker på att vi kan hantera det, avslutar Tobias Hjelm.
Annons
Annons
2021-09-24 13:56 V18.23.2-1