Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Volvo (används i illustrativt syfte) Teknik | 10 september 2021

Elbilarna oroar fordonsindustrins underleverantörer

Det kan komma att hända mycket inom fordonsindustrin inom loppet av tio år. Och berörda parter inom sektorn kan därmed ha en hel del att förbereda sig inför. Det framgår i en intervju med Peter Bryntesson, senior rådgivare på Fordonskomponentgruppen, för Dagens Industri.

Samtidigt som vi blickar mot en framtid med eldrivna personbilar, som är självkörande och uppkopplade till ett då – säkerligen – mer sofistikerat mobilnät än det vi har i dag, finns det orosmoln för en stor del av den svenska fordonsindustrins flotta på 170’000 personer. I en artikel i Dagens Industri, tillsammans med Fordonskomponentgruppens Peter Bryntesson, belyses utmaningar som branschen kan ställas inför. Det berör dels produktionen, men även underleverantörerna. En elektrisk motor, med betydligt färre komponenter än förbränningsmotorn, innebär så väl färre arbetsmoment, som att färre komponenter kan rymmas i leverantörernas produktkataloger. Även autonom körning, med sin utlovade höga säkerhetsgrad, påverkar antalet artiklar på ungefär samma sätt. Och anpassningen efter utvecklingen sker långsammare här hemma än nere i Europa, berättar Bryntesson. Som mest har 50 till 60 procent börjat se över sina kataloger, jämfört med runt 90 procent på kontinenten. ”Hälften av fordonsindustrins jobb i Tyskland kan vara borta inom tio år, när världen går över till elbilar, visade en studie häromåret. Det innebär att minst 85.000 svenska fordonsjobb direkt kan vara i fara om vi tar hem det hit,” skriver Dagens Industri. - Om vi räknar med de jobb som vi har i dag i fordonsindustrin kan det nog stämma. Men vi kommer att ha andra typer av jobb i fordonsindustrin i framtiden som gör att den siffran kommer att vara lägre, säger Bryntesson till tidningen. Det förekommer också utsikter av mer positiv karaktär, berättar Bryntesson för tidningen. Andra typer av jobb inom fordonsindustrin kan göra att den ovan nämnda siffran händelsevis inte blir så stor. Han pratar även om nya koncept som kan bringa nya möjligheter för underleverantörerna och att förändringar i distributionskedjan kan äga rum. – Det pågår ju ett arbete för att Europa ska bli mer självförsörjande på kritiska artiklar, som halvledare som är aktuellt just nu. Dessutom blir det allt mer fokus på närproducerat av hållbarhetsskäl också i fordonsindustrin, säger Bryntesson till DI.
2021-11-29 22:48 V19.2.0-2