Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Northvolt Elektronikproduktion | 14 september 2021

Grönt passagerarflyg demonstreras i Skellefteå

Ett projekt under namnet Elis vill accelerera eldrivna flyg – med målet att etablera Europas första kommersiella flygrutt för eldrivna luftfarkoster.

Henrik Littorin har haft tydliga mål om elektrifiering av passagerarflyg sedan en lång tid tillbaka. Nu, som projektledare för initiativet Elis, vill han han accelerera övergången till fossilfria luftfärder. Och till draghjälp finns batteritillverkaren Northvolt och Skellefteås flygplats. Flygplatsen kommer användas som en hubb för att demonstrera hur eldrivna luftfarkoster, som den helikopterliknande varianten VTOL, kan vara ett grönt alternativ som kortar ner pendlingen till och från arbetet. Till en början handlar det bara om kortare sträcker. – För korta distanser ser elektricitet riktigt lovande ut. Det finns fortfarande mycket att göra i forskning och utveckling för att ta steget längre än till de elektriska plan i dag med två säten. Därför är det viktigt att optimera hela flygfarkosten och förbättra batteriteknologin. Just nu begränsar energidensiteten och vikten längre distanser, skriver Henrik Littorin i ett pressmeddelande. Förhoppningen är att projektet ska driva på utvecklingen av juridiska ramverk, ny infrastruktur för nya flygplatser och testanläggningar för en ny typ av industri. Northvolt är ett av bolagen som visat sitt intresse och kommer att delta i projektet genom att samarbeta fram en dedikerade testrutt mellan flygplatsen och fabriken Northvolt Ett. Resan hävdas, med en eVTOL-farkost, kunna kortas ned från 30 till åtta minuter. – Avsikten med projektet är inte att alla flygresor ska bytas ut till mindre eVTOL-farkoster. Det skulle inte vara rimligt. En nyckelaspekt med detta, däremot, är att utforska nya mönster för lufttransport, skriver Henrik Littorin i pressreleasen. Farkosten förväntas vara i bruk vid Skellefteå flygplats från och med december 2022.
2021-11-29 22:48 V19.2.0-1