Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© ESD Center
Elektronikproduktion |

Evertiq tar tempen på industrin – ESD-Center

För ESD-Center började fjolåret med ett tvärstopp i efterfrågan på marknaden, för att vid sensommaren komma tillbaka ordentligt. Enligt bolagets vd, Stefan Sjökvist, har man sedan dess arbetat sig upp till en rekordnivå som tros hålla i sig – förutsatt att komponentbristen upphör på sikt.

Hur står det till hos leverantörerna av produktionsutrustning? Elektroniktillverkarna är inte enbart i behov av komponenter och andra produktionsmaterial – det behövs även ytmonteringsmaskiner, reflowugnar, lackrobotar, selektivlödare och annat. Evertiq slog en signal till ESD-Centers vd, Stefan Sjökvist, för en inblick i hur bolagets resa har varit sedan pandemin började eskalera. Hur var 2020 för bolaget, och hur har 2021 varit så här långt? – I mars, april i fjol tog det plötsligt tvärstopp. Men i juni, samma år, började det dyka upp livstecken hos kunderna, och i augusti tog det fart ordentligt med väldigt branta försäljningsuppgångar. Det höll i sig under resten av fjolåret, och så har det även sett ut under 2021, berättar Stefan Sjökvist för Evertiq. Var låg svårigheterna under fjolårets årets gång? – Ganska tidigt i återhämtningen fick vi signaler om risk för brister på bland annat plast och metall men tack vare vårt stora lager klarade vi av att hantera vissa leveransförseningar från leverantörerna utan några stora störningar på utgående leveranser. Däremot har prishöjningar från leverantörerna duggat tätt och transportkostnaderna har ökat vilket gett oss vissa utmaningar. De senaste månaderna har komponentbristen även börjat påverka oss i form av att leveranstiderna på produktionsutrustning blivit längre. Hur har ni jobbat proaktivt för att undvika problem i ert dagliga arbete? – Mycket har gått att utföra hemifrån, så som kontorsarbetet, men ett lager, som vi har i Malmö, Ski och Pärnu, går inte att ha obemannat. Där har det varit fullt bemannat hela tiden för att säkerställa leveranserna till kunder. Kontakten med kunderna har fungerat bra med videosamtal och presentationer, till och med demonstrationer av maskiner har gått bra med hjälp av videosamtal där vi använt en större uppsättning kameror för att fånga alla vinklar och vrår. Men självklart är det otroligt skönt och glädjande att vi börjar komma ut och träffas på riktigt igen. Vad är den allmänna känslan nu när vi går mot slutet av 2021 och närmar oss nästa år? – Pandemin har belyst värdet av närhet och flexibilitet i kombination med den allt viktigare hållbarhetsaspekten. Det här resulterar i att många företag numera prioriterar ”local sourcing” vilket gynnar våra kunder, trenden är även att det flyttas in/tillbaka mer tillverkning än vad som läggs ut till tex Asien. Vi har inte märkt av hos våra kunder att man slår av på varken produktionskapaciteten eller investeringarna, snarare motsatsen. Kombinerat med en rekordstark backlog är det en väldigt positiv känsla framöver både på kort och lång sikt. Sedan är komponentbristen ett orosmoln, om den blir utdragen. Hur hanterar ESD-Center en sådan situation? – Om kunderna varken kan producera eller leverera blir det svårare att investera i maskiner, men många kunder tittar nu på att uppgradera befintlig maskinpark eller expandera med nya kompletta linor. Sedan står verksamheten stadigt på två ben, där hälften av vår omsättning kommer från försäljning av förbrukningsvaror i form av ESD- och processmaterial. Därtill finns det ambitioner om att expandera, likt vi har gjort tidigare i Norge och Baltikum, avslutar Stefan Sjökvist.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-15 11:45 V22.4.27-2
Annons
Annons