© Volvo Cars
Elektronikproduktion |
Torslanda möjlig plats för Volvos batterifabrik?
En ansökan från Volvo Cars till stadsbyggnadskontoret i Göteborg har gett ny fart i frågan om var fordonstillverkarens och Northvolts kommande batterifabrik hamnar. Men enligt Volvo Cars handlar ansökan inte om samarbetet med batteritillverkaren.
Uppdaterad; 2021-09-28 14:25
Ansökan visar en utbyggnad av Volvos verksamhet i Torslanda, skriver Göteborg-Posten, som tagit del av fordonstillverkarens ansökan till stadsbyggnadskontoret.
Enligt en bifogad plankarta skulle utbyggnaden ske i form av en anläggning på 120 hektar, något som enligt tidningen skulle passa som handen i handsken för den planerade fabriken i bolagsduons regi.
När frågorna om expanderingen hamnar hos Volvo Cars och stadsbyggnadskontoret är det sparsamt med ytterligare information om planerna. Volvo Cars presstalesperson, Magnus Holst, säger till GP att man inte har tagit ett beslut var fabriken hamnar och att man tittar på flera ställen i Europa.
”Area battery plant”
En viss formulering från plankartan fångade tidningens uppmärksamhet, nämligen ”area battery plant”. Något som Magnus Holst själv undersöker.
– Jag håller på att grotta i det, men det kan vara så att det finns behov av andra ytor för att hantera batterier. Det kan vara batterisammansättning och väldigt mycket annat, säger Magnus Holst till Göteborgs-tidningen.
Batterifabriken ska ha en årlig kapacitet på 50 GWh och sysselsätta 3’000. Här ska man utveckla och producera mer hållbara batterier – skräddarsydda för nästa generations helelektriska modeller från Volvo och Polestar.
Maria Dagman, presstalesperson på Volvo Cars, säger för Dagens Industri att bolaget ”har ett stort behov att hantera batterier på olika sätt” och att man således är i behov av att ytor för det.
– […] Men inget är beslutat om vilka ytor som ska användas på vilket sätt. Vi kan inte säga så mycket mer än så, säger Maria Dagman till tidningen.
Hon berättar för DI att man i fabriken i belgiska Gent, till exempel, har en yta för ihopsättande av batteridelar till komplett batteri som är kopplad till billinan som sedan går in i fabriken.